Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Špatně uvázané lano na bóji, jachta se utrhla, narazila do druhé a způsobila nepříjemné škody. Stačilo se správně přivázat a k ničemu nemuselo dojít. Takto to je zkažený týden. Pro všechny zúčastněné.
Bavaria C38 z KWS s partou dederonů na palubě trávila dnešní noc na bóji na Molatu. Ráno se se jedna z nedalekých jachet utrhla z bóje a ve svižném jugu loď KWS atakovala. Výsledkem jsou škody, které jsou vidět na přiložených fotografiích. Na fotografii jachty, která celou nepříjemnost způsobila, je patrné utržené vyvazovací lano na přídi a zřejmá chyba, která za vše může.
Foto archiv Ládi Prouzy
Je dobře vidět, co nehodu způsobilo.
Vyvazovací lano vedlo z vazáku na pravoboku na bóji a zpět na vazák na levoboku (možná to bylo opačně, aby mě někdo nebral za slovo). Je to hezké, protože symetrické, vyvázání. Je ale na nic. Je nebezpečné. Jak jsme o tom již několikrát psali.
Jachta uvázaná na bóji se ve větru pohybuje z boku na bok. Pokud je lano vyvázáno takto (řekněme symetricky), při pohybu lodě se lano pohybuje okem bóje a dře se o ni. Stačí silnější vítr a lano se do rána předře. A to byl zjevně i tento případ.
Tedy vyvazovací lano vedoucí z pravého vazáku na bóji se vrací zpět na pravý vazák. Pojišťovací lano vedeme z levého vazáku na bóji a zpět na levý vazák.
A co bude nyní dále?
Na to jsme se zeptali Ládi Prouzy z KWS:
Správně by se vše mělo řešit jako nehoda na moři a hlásit kapitanátu příslušnému k oblasti, kde k nehodě došlo. To je ale časově náročné a posádka na dovolené z toho nebývá nadšená.
Proto jdu cestou zjistit údaje o majiteli či provozovateli lodě, pojistce a údajích skippera.
Když nebude pro pojišťovnu dostačující prohlášení, nebo nedohodneme-li se na vyrovnání škody, nahlásíme vše kapitanátu.
Nepříjemnosti pro všechny zúčastněné
Nehoda je nehoda a vždy k ní může dojít. Toto je ale zbytečnost. Nyní má zkaženou náladu posádka jachty, která vše způsobila a samozřejmě i poškození dederóni (pro mladší čtenáře vysvětlení: označení pro obyvatele východní části Německa v dobách ČSSR). Šťastný není Láďa Prouza z KWS, ani majitel jachty.
A to je všechny ještě čeká papírování…
2344
Související články
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Na ministerstvu války na Novém Zélandu mají hlavy v dlaních. Jedinou nehodou přišel ostrovní stát o 11 % svého vojenského námořnictva. To má přitom na starosti ochranu 4 300 000 km2 exkluzivní ekonomické zóny. Celá Evropa je přitom jen cca dvakrát větší.
Když nevíš co, opustíš loď?
Když nevíš co, opustíš loď?
Na Šoltě v přístavu Maslinica se potopil katamaran. Došlo k tomu v pátek. Vyvázán byl u mola proti maríně, na severní straně zátoky. Zajímavý je příběh, který za potopením je.