Zlomený stěžeň. A co dál?
Organizátoři The Ocean Race dnes neměli dobré probuzení. V noci přišla zpráva o zlomení stěžně na jachtě Guyot. Do cíle 4. etapy tak doplují jen 3 jachty. Pokud je to špatným zprávám konec.
Týmu Guyot v závodu nepadá dobrá karta. Když dojede, dojíždí na chvostu. A třetí etapu kvůli technickým problémům s delaminací trupu nedokončil. Vracel se do Kapského Města a po opravách se přesunul rovnou na start čtvrté etapy do Brazílie. A nyní je to ještě horší. V noci se na jachtě zlomil stěžeň, když proplouvala frontou v Golfském proudu. Naštěstí nebyl nikdo z posádky zraněn.
Je však otázkou, jak bude vypadat další účast týmu v závodě. Náhradní stěžeň nemá… A nemá ho už ani třída IMOCA.
Na lodích IMOCA jsou one-design stěžně. Jeden náhradní stěžeň měla třída v záloze, ten už je však zadaný. Na začátku čtvrté etapy zlomil stěžeň tým Holcim-PRB. A tak je nyní již na cestě do USA. Druhý stěžeň k dispozici není. Respektive nemá ho třída IMOCA. Některé týmy dva stěžně mají, ale je otázkou, jestli ho budou chtít poskytnout. A jestli bude mít tým Guyot zájem. Cena stěžně a takeláže se bude pohybovat kolem milionu euro. K tomu by bylo třeba započítat dopravu do USA. A další etapa startuje již za 12 dnů… A je to etapa oceněná dvojnásobným počtem bodů. Je otázkou, jestli by bylo v lidských silách, tento šibeniční termín stihnout. A jestli bude tým ochoten jít do takové investice. Přeci jen je beznadějně poslední.
Do cíle čtvrté etapy tedy doplují jen 3 týmy. Uvidíme, kolik se jich postaví na start páté. Pokud se nic dalšího nepřihodí, jsou jasné Malizia, 11th Hour Racing a Biotherm. Holcim-PRB se snaží, ale zatím není nic jistého. A o záměrech Guyot nevíme v tuto chvíli nic.
Ke zlomení stěžně došlo v náročných podmínkách při průjezdu frontou. Sám přechod fronty je dost nepříjemnou překážkou. Zde se ale přidal ještě Golfský proud. Po přechodu fronty vál silný vítr proti proudu. Taková kombinace může být mimořádně nepříjemná. Vlny se zvyšují a zkracují. Říká se tomu boat breaking podmínky. Tentokrát se ukázalo, že oprávněně.
Polohu lodí najdete zde.
573
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?