Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Vracíte se domu ze Splitu na Lastovo. U trajektu vám mechanik celý od šmíru řekne, že tenhle trajekt dnes určitě nikam nepojede. Jestli ještě pojede… Jmenuje se Oliver. Ten trajekt, ne ten mechanik.
Na Lastovo přes Velu Luku na Korčule jezdí trajekt Oliver, který Jadrolinija koupila z Řecka na podzim 2023. Ani Řecko však nebylo jeho první štací.
Oliver
Postaven byl v Japonsku, na vodu spuštěn v roce 1997. Jde o loď pro 470 cestujících. Znamenalo by to, že v případě nucené evakuace by 322 obyvatel ostrova muselo jet na stojáka. Pokud by byli všichni doma, což není pravděpodobné. Kapacita garáže je 312 lineárních metrů. To je 78 osobáků normálních velikostí.
Oliver má dvojici motorů Niigata legendárního typu 6MG41HX. Maximální rychlost byla, když to všechno bylo nové, 21,6 uzlu. V Japonsku plul na lince Wakayama – Tokushima do začátku roku 2020. Pak byl prodán do Řecka na linku Igoumenitsa – Korfu – Paxos a byl přejmenován na Hermes (jen mimochodem, pokud ještě někdo čte knihy, Bůh drzosti Hermes od Stena Nadolnyho je vynikající kniha). Řekové si trajekt nechali jen 3 roky a pak ho prodali Jadrolince. Bylo to velká sláva, loď skoro nová, japonská výroba, to bude držák.
Nejdřív nový trajekt zamířil do Rijeky do loděnice Viktor Lenac, i tamo je bila napravljena nova boja. Už v novém dresu Jadrolinije vyrazil 19. května 2024 na pravidelné linky na Lastovo. Vzhledem k tomu, že šlo o loď postavenou na Pacifik, byla ideální i do divokých vod u vzdáleného ostrova.
Něco se kouše…
Bezproblémový chod nové lodě ale netrval dlouho. „Pořád se tam něco kouše,“ řekl našemu zvláštnímu zpravodaji z Lastova Dobrići Dobričevići jeden ze strojníků na parníku.
Nejvíce pozornosti vzbudila plavba 25. července loňského roku. Běžná plavba na ostrov zabere cca 4 hodiny. Tehdy však byla přerušena několika výjimečnými událostmi a skončila na půl cesty ve Vele Luce po 10 hodinách plavby. Trajekt se pohyboval přískoky. Když zrovna neskákal, byl snášen větrem.
Nebyla to jediná lapálie na Oliverovi. A včera přišla další. Už ani nevyplul…
Když jedete z nákupu
Pro lidi z Lastova je to těžké. Když je silný vítr, jediné spojení je Oliver. Za mírnějších podmínek jezdí na trase ještě katamaran Adriana. Ten pojme o něco méně pasažéru než Oliver a žádná auta. Přitom ostrované často vyrážejí na břeh za velkými nákupy. Ostrovní obchody jsou drahé.
Přijedete do přístavu s autem narvaným masem. Pět hodin to do mrazáku vydrží, žádný problém. Přestanete si být jistí, že to vydrží, když vám v přístavu řeknou, že dnes už se nepojede. Autu zamrzají zevnitř okna, zatopit si nemůžete, hledáte nejhlubší stín, nakupujete deky, stříbrné fólie pro přežití. Snažíte se zachránit, co jde a v Jadroliniji jen krčí rameny. Když už nevíte vzteky co, obětujete pytlík mraženého hrášku na čelo.
A když chcete na úřad
A mimochodem, víte, pod jakou župu Lastovo patří? Kde najdou domorodí obyvatelé šerifa a jeho úřady? Myslíte, že ve Splitu, kam plují trajekty? To by bylo pro ty indiány moc blízko. V Dubrovniku, patří do Dubrovačko-neretvanskoj županije. Je to daleko a doprava složitá. Ale to si ti ostrovní divoši zaslouží. Hezky Oliverem ve 0430 do Vele Luky (1 hodina a 15 minut), autem přes celou Korčulu na trajekt na Pelješac (1 hodina a 15 minut) a z Orebiče na Pelješacu již jen necelé dvě hodinky do Dubrovniku. Bez čekání na trajekt. Odhadem 5 hodin cesty a drahé trajekty za auto. Nebo místo auta se spolehnout na autobus. Je to levnější, ale…
Přijde vám to složité? Mě celkem jo.
Ale v posledních řádcích vlastně kecám. Protože, když není počasí bouřlivé, můžete letos na návštěvu úřadu již vyrazit katamaránem z Lastova přímo do Dubrovniku. Ale žádné auto. Jede 3 hodiny a 35 minut a stojí necelých 11 EUR. To je pro ostrovany skoro dar z nebes. Ještě před rokem to ale bylo jinak a za špatného počasí (a schůzku na úřadu si nevyberete) to je jinak stále.
Život na otoku je lijep, ali kompliciran…
237
Související články
Bayesian půjde z vody. A bude se vyšetřovat…
Bayesian půjde z vody. A bude se vyšetřovat…
Proč se potopila 56 metrů dlouhá megajachta Bayesian? Proč šla ke dnu během pár desítek vteřin? V dubnu začnou práce na vyzvednutí vraku. A bude se vyšetřovat. Kdo za to může?
Ruská loď pluje! Nebo sedí na dně?
Ruská loď pluje! Nebo sedí na dně?
Další ruská loď v nesnázích. Jmenuje se Pavel Grabovskiy, má díru v trupu. Plula v Azovském moři. Není jasné, jestli ještě posádka bojuje o zachování plovatelnosti, nebo už Pavel sedí na dně.
Ztroskotání na Sachalinu, hrozí ekologická katastrofa
Ztroskotání na Sachalinu, hrozí ekologická katastrofa
Čínská nákladní loď ztroskotala na ruském ostrově Sachalin. Zatím nedošlo k úniku paliva, ale vlny se snaží, co mohou, aby narušily integritu trupu. 190 metrů dlouhá loď představuje velké nebezpečí pro životní prostředí.