Vztek a bezmoc
Tým Charal plul od startu na čele závodu Transat Jacques Vabre. Více než 2500 mil. Do cíle zbývá 1300 mil a Charal se na celou noc zastavila v rovníkových tišinách. Beyou s Pratem mohli jen bezmocně sledovat, jak se pracně získaný náskok rozplývá. Co vám zbývá ve chvíli, kdy ráhne líně přelétává z boku na bok a ostatní plují?
Ještě včera odpoledne se zdálo, že Charal si pluje nikým neohrožovaná pro další vítězství. Zatímco Apivia se na vstupu do tišin zastavila a ztrácela, Charal plula plnou rychlostí dále. Náskok vedoucí jachty včera narostl na 120 mil.
Psali jsme ale, že tišiny jsou nevypočitatelné, že se zde vše může velmi rychle změnit. A k tomu také došlo. Stačil letmý pohled na tracking dnes ráno a hned bylo jasné, že v noci si vedoucí jachta vytáhla špatnou kartu. Charal stála. Je to vidět nejen na počtu uplutých mil, ale také na záznamu chaotické trasy. Od včerejších 1645 to byl boj s bezvětřím o udržení alespoň nějaké rychlosti.
Soupeři se mezitím rozjeli. Jachta Apivia dokonce tak, že během 12 hodin najela na Charal 160 mil. Ze ztráty 120 mil je nyní náskok 40 mil. A Apivia získává i nadále. Charal se sice rozjela, ale stále je její rychlost poloviční.
Velmi zajímavý bude i souboj o bronz. Třetí 11th Hour Racing ztrácí na první místo 94 mil, šestnáctá Prysmian 196 mil. Jak bylo vidět na příkladu Charal, to není v rovníkových tišinách nic nepřekonatelného.
Do cíle zbývá 1300 mil. Souboj o medaile ve třídě IMOCA bude zajímavý.
Polohu lodí najdete zde.
2731
Související články
Kdo je Pip Hare?
Kdo je Pip Hare?
Mnoho z nás sleduje offshore jachting a známe jména jako Alex Thompson, Jean Le Cam, Yannick Bestaven, Louis Burton a mnohé další. A mezi těmito velkými jmény je nenápadná britská dáma Pip Hare.
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Co o foilech nevíte
Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.