Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?
Možná se vám to už stalo. Stojíte v přístavu u mola a do přídě se opírá velmi silný vítr. Jachta se každou chvíli rozpohybuje a poletuje zprava doleva tak, že se uvnitř bez opory ani nepostavíte. V takové situaci je obtížné i spaní.
Jak jachtu uklidnit? Jak zabránit nepříjemným pohybům? Je to překvapivě snadné.
Stačí dvě kratší vyvazovací lana. Vedle záďových vyvazovacích lan použijeme také záďové springy. Jsou to lana, která jsou vedena křížem zprava na zádi doleva na molo a naopak. Tato lana omezí pohyb lodi na minimum. Dříve nesnesitelné pohyby lodě v podstatě eliminují. Odhadem je možné říci, že až o cca 90 %. Pokud byste již na jejich uvázání neměli na vazáku místo, je možné k uvázání použít vinšny.
Springy na zádi mají svůj význam i při dlouhodobém stání jachty. Není to jen o tom, že zmenší výkyvy jachty. Menší výkyvy znamenají také menší razanci pohybů a tím i menší riziko poškození lan a zmenšení namáhání jachty.
8408
Související články
V maríně Milna se prolomilo molo
V maríně Milna se prolomilo molo
O víkendu se prolomilo v ACI Milna na Brači molo a zmizelo pod hladinou. Nikoli celé, jen jeho část. Všiml si toho noční hlídač Josip Vranjić. Při první ranní cigaretě se procházel marínou. A něco se mu nezdálo…
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
O víkendu jsme zveřejnili model zkušebního navigačního příkladu na kapitánské C. Tentokrát přinášíme po částech navigační příklad na zkoušky kategorie B.
Nemocné pachole
Nemocné pachole
Marína v Zadaru trpí. Příjemnému přístavu v centru hezkého města se nedostává údržby. V posledních letech se stará lučka uprava a ta preferuje jednosměrný pohyb peněz do pokladny. Na fotce je výsledek.