Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Včerejší video z Velikonoční regaty z roku 2011 vzbudilo mezi čtenáři velké emoce. Možná bych řekl, i vzhledem ke stáří videa, zbytečně veliké. Proto přidávám můj názor na situaci na vodě a na reakce, s včerejším videem spojené.
Lokalita před Dubrovníkem může být na jaře za některých okolností meteorologicky náročná. Jugo zde někdy vane z moře, jindy z údolí řeky Dubrovačky. Navíc občas na jaře dokáže přeskakovat až na bóru. Východnímu větru, který je někde mezi jugem a bórou, říkají domorodci levant. Při přechodu tlakové níže může ke změnám dojít během pár minut.
Obě jachty při dojezdu do cíle udělali podobnou chybu, i když každá na jiný bok. Ve snaze dostat se do cíle přeostřily, ztratily rychlost a přestaly poslouchat kormidlo. Prostě se postavily proti větru a téměř zastavily. Proto nemohly provést obrat. To byl základ problémů obou jachet a stejně se k tomu na FB vyjádřil i známý závodník Jan Hirnšal.
První jachta 21 se postavila proti větru, zastavila a následně ji vítr stočil na Daksu. V takové chvíli potřebuje jachta nabrat rychlost, aby mohla provést obrat. To se nemohlo podařit, když byla vypuštěna otěž geny. Proto nebylo možné udělat réčko. Odpadnutí kormidelník zřejmě nezvažoval, ale stejně by se mu nemuselo povést, kvůli přitažené hlavní plachtě.
Pohled na nehodu z jiné jachty.
Stejně chybovala jachta číslo 4. Postavila se proti větru a bez možnosti kontroly byla snášena na pořadatelskou loď. Nebýt topenanty na konci ráhna, která se zahákla za sáling, nic hrozného by se nestalo. Takhle to odnesl stěžeň.
A trubač? Trubač byl OK. Měl trubku, tak troubil.
V obou případech došlo k chybám, které mohly být způsobeny nezkušeností posádek. Kdo se však nebude závodů účastnit, nezíská se závoděním zkušenosti. Proto bych se nepouštěl do velké kritiky. Koneckonců, kdo v životě nechyboval, ať hodí kamenem. Jen jsme možná měli více štěstí a naše chyby se nedostaly na Youtube.
Prostě se to stalo, účastníci si z toho vzali poučení (snad) a příště se to již opakovat nebude. Není třeba používat silná slova. My ostatní máme štěstí, že se ze situace můžeme poučit i bez toho, že bychom zlomili stěžeň.
2561
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Jaké kleště přestřihnou vant?
Jaké kleště přestřihnou vant?
Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...