Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Včerejší video z Velikonoční regaty z roku 2011 vzbudilo mezi čtenáři velké emoce. Možná bych řekl, i vzhledem ke stáří videa, zbytečně veliké. Proto přidávám můj názor na situaci na vodě a na reakce, s včerejším videem spojené.
Lokalita před Dubrovníkem může být na jaře za některých okolností meteorologicky náročná. Jugo zde někdy vane z moře, jindy z údolí řeky Dubrovačky. Navíc občas na jaře dokáže přeskakovat až na bóru. Východnímu větru, který je někde mezi jugem a bórou, říkají domorodci levant. Při přechodu tlakové níže může ke změnám dojít během pár minut.
Obě jachty při dojezdu do cíle udělali podobnou chybu, i když každá na jiný bok. Ve snaze dostat se do cíle přeostřily, ztratily rychlost a přestaly poslouchat kormidlo. Prostě se postavily proti větru a téměř zastavily. Proto nemohly provést obrat. To byl základ problémů obou jachet a stejně se k tomu na FB vyjádřil i známý závodník Jan Hirnšal.
První jachta 21 se postavila proti větru, zastavila a následně ji vítr stočil na Daksu. V takové chvíli potřebuje jachta nabrat rychlost, aby mohla provést obrat. To se nemohlo podařit, když byla vypuštěna otěž geny. Proto nebylo možné udělat réčko. Odpadnutí kormidelník zřejmě nezvažoval, ale stejně by se mu nemuselo povést, kvůli přitažené hlavní plachtě.
Pohled na nehodu z jiné jachty.
Stejně chybovala jachta číslo 4. Postavila se proti větru a bez možnosti kontroly byla snášena na pořadatelskou loď. Nebýt topenanty na konci ráhna, která se zahákla za sáling, nic hrozného by se nestalo. Takhle to odnesl stěžeň.
A trubač? Trubač byl OK. Měl trubku, tak troubil.
V obou případech došlo k chybám, které mohly být způsobeny nezkušeností posádek. Kdo se však nebude závodů účastnit, nezíská se závoděním zkušenosti. Proto bych se nepouštěl do velké kritiky. Koneckonců, kdo v životě nechyboval, ať hodí kamenem. Jen jsme možná měli více štěstí a naše chyby se nedostaly na Youtube.
Prostě se to stalo, účastníci si z toho vzali poučení (snad) a příště se to již opakovat nebude. Není třeba používat silná slova. My ostatní máme štěstí, že se ze situace můžeme poučit i bez toho, že bychom zlomili stěžeň.
2397
Související články
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Kdo vyhrál plavbu po Azorech...
Kdo vyhrál plavbu po Azorech...
V pátek skončila Velikonoční regata, kterou vyhrál tým vedený Martinem Pospíšilem. Spolu s regatou skončila i naše tipovací soutěž na vítěze závodu. Správné tipy byly slosovány a vítěz vyhrává týdenní plavbu s Lodními novinami po Azorských ostrovech.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.