Tragická nehoda u Visu
Včera večer proběhla v okolí Visu rozsáhlá pátrací akce po nezvěstném německém jachtaři. Bohužel bez výsledku.
Včera v 1957 zachytila ORP Split nouzový signál z německé jachty Xarifa. Protože se nepodařilo navázat s lodí spojení, probíhalo následně ověřování, jestli se nejedná o jeden z častých planých poplachů. Nouze byla potvrzena až v 2108 a to prostřednictvím volání na linku 112. Teprve v té chvíli bylo jasné, že došlo k pádu muže přes palubu a byla potvrzena pozice 3,5 NM od severního pobřeží ostrova Vis.
Na místo byla ihned vyslána všechna volná záchranná plavidla z okolí: SAR loď ze Splitu, loď kapitanátu z Milny, člun mořské policie ze Splitu, loď Pobřežní stráže, rybářská loď Sjajni a jeden soukromý gumový člun.
Jachta v nouzi byla nalezena ve 2225. jediného zbylého člena posádky se však nedaří evakuovat kvůli velkým vlnám a silné bóře. Proto se čekalo s evakuací až na příjezd lodě SAR ze Splitu. Opuštěná jachta byla nakonec odtažena rybářskou lodí Sjajni do Visu.
Jacta Xarifa vyplula 22.3. v 1040 ze Šibeniku a mířila do Vieste. Posádka čítala dva členy, nezvěstnému skipperovi bylo 62 let, jeho zachráněný parťák byl o rok mladší. K nehodě došlo, když nezvěstný skipper vystoupil na palubu a silný poryv větru ho shodil do moře. Parťák na palubě mu sice stihl hodit kruh, ale okamžitě ho ve vlnách ztratil z očí. Proto zmáčkl tlačítko DSC na vysílačce a spustil poplach.
Pátrání po nezvěstném bylo v noci po několika hodinách přerušeno a pokračovalo znovu dnes od rána. Bohužel bezvýsledně.
Zatím nebylo zveřejněno, jestli byl nezvěstný na palubě přivázán, ale dá se předpokládat, že nikoli. Stejně tak zřejmě neměl na sobě vestu. To jsou dvě velmi vážná opomenutí, která by mu v opačném případě mohla zachránit život. Je třeba si uvědomit, že současná teplota vody je v okolí Visu kolem 13°C a za takových podmínek upadne plavec kvůli podchlazení do bezvědomí v řádu minut, nebo krátkých desítek minut.
Tato nehoda by měla být varováním pro všechny jachtaře a pro účastníky blížící se Velikonoční regaty dvojnásob.
6877
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.