Suez je stále zablokovaný
Navzdory různým zprávám ze včerejšího odpoledne je Suezský průplav stále zablokovaný. Vypadá to, že dostat 400 metrů dlouhou a více než 200 000 tun vážící MV Ever Given pryč, nebude otázkou hodin. Na místo se slétají odborníci ze SMIT Salvage.
SMIT Salvage je holandská společnost, která se zabývá odstraňováním vraků a záchranou lodí nasedlých na dno. Podílela se na známých operacích jako MS Costa Concordia, MV Tricolor v kanálu La Manche, nebo na vyzvednutí ruské jaderné ponorky Kursk. Nyní jsou odborníci firmy povoláni do Egypta, aby se pokusili o uvolnění zablokovaného Suezského průplavu.
Zdroj Vesselfinder.com
Lodě čekající na jižní straně průplavu.
Situace v Suezském průplavu nevypadá dobře. Průplav je stále blokován jednou z největších kontejnerových lodí na světě MV Ever Given. Pokusy o uvolnění lodě byly pozdrženy do dnešního rána, do té doby pracovaly na uvolnění přídě bagry.
Suezským průplavem prochází 12 % světového obchodu. Je to tepna zajišťující běh ekonomiky na linii Evropa – Asie. Zablokování průplavu navíc přišlo v nejméně vhodnou chvíli, kdy se světový obchod vzpamatovává z koronavirové krize a námořní přeprava je na svých limitech. A nejde jen o kontejnerové lodě, Suez je důležitou tepnou i pro přepravu ropy z Perského zálivu.
K nehodě došlo v úterý, kdy oblast zasáhla bouře, která v této oblasti s sebou nese vzduchem i písek. Kanál je místy jen 205 metrů široký a vedení ohromné lodi za takových podmínek je náročné. Posádka za minimální viditelnosti ztratila nad lodí kontrolu, loď najela na břeh a zablokovala celý kanál.
Zdroj Vesselfinder.com
Lodě čekající na severní straně průplavu.
Vzhledem k dosavadním neúspěšným pokusům se uvažuje o odlehčení kontejnerové lodě. Mělo by dojít k odčerpání paliva a nádrží s balastem. Jde ale o časově náročné operace. Jen včera přitom na cestu kanálem čekalo 185 lodí. Nehoda ukazuje, jak křehký je námořní obchod, jak zranitelná jsou místa jako Suez, Panama, či průlivy Hormuz a Malacký průliv.
Nehoda má vliv na cenu ropy a zvažovány jsou všechny alternativy. Cesta kolem Afriky je nejméně oblíbenou z nich, protože znamená velké zdržení.
Nehoda bude mít velký vliv také na pojišťovnictví. Jde nejen o samotnou nehodu, ale o škody vzniklé ostatním rejdařům vzniklým zdržením, či na provozu kanálu.
4477
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?