Statistika nehod uplynulé sezóny v Chorvatsku
V loňské sezóně proběhlo na Jadranu 454 záchranných akcí. 40 osob svoji vysněnou dovolenou nepřežilo.
Během výjezdů se podařilo v Chorvatsku zachránit 765 osob a 174 plavidel. Na účet uplynulého roku je ale také třeba připsat 40 obětí. Po proběhlých šetřeních bylo potvrzeno, že 33 z nich přišlo o život v souvislosti s nehodami na moři. U zbylých 7 osob byla konstatována smrt z přirozených příčin. Celkový počet zachráněných osob byl o 310 menší, než tomu bylo v roce 2016. Do statistiky je ale třeba započítat i 6 osob, které se ztratily na moři a jsou stále nezvěstné.
Z nehod, ke kterým v loňském roce došlo, bylo 19 srážek lodí a 51 jachet najetých na mělčinu. Celkem se potopilo 12 lodí. Na palubách jachet vypuklo 18 požárů.
Nejvíce výjezdů záchranných složek bylo způsobeno závadou na motoru. Takových akcí bylo 59. Několikrát záchranáři vyplouvali také k lodím, kterým došlo palivo.
Celkově bylo záchranných akcí méně, než o rok dříve, třikrát vyšší byl ale počet osob, které musely být převezeny do nemocnice na ošetření. Celkem šlo o 138 případů.
U potápěčů se řešilo v roce 2017 6 nehod, při kterých byla nutná evakuace a rychlá zdravotnická pomoc. Jednalo se ve 4 případech o potápěče přístrojové a ve 2 případech o freedivery.
Z analýzy smrtelných nehod vyplývá, že 5 osob zemřelo po srážce lodí, 5 dalších zemřelo při transportu do nemocnice (infarkt, věk), 15 osob nepřežilo pád do moře (MOB, výjimečně též sebevražda), 7 utopených bylo mezi plavci. Na palubě lodi zemřely 3 osoby, jeden člověk zemřel po pádu z vodního skútru a jedna osoba po převržení lodi. Zemřeli také 2 potápěči (z toho jeden freediver) a jeden mrtvý byl nalezen na pobřeží.
Ze statistiky nehod vyplývá, že na vině jsou především nedostatečné znalosti a dovednosti posádek. Dále technické závady a nedostatečné vybavení jachet. Všem účastníkům provozu na moři se doporučuje především pozorný poslech předpovědi počasí, plavba v oblastech, které odpovídají jejich zkušenostem, detailní znalost námořních map a užívání aplikace nIS.
7402
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.