Špunt, který vám zachrání život
Přebíráte charterovou jachtu a narazíte na sáček s dřevěnými špunty. Na checklistu si odškrtnete špunty a jdete dál. Jak důležité mohou být a k čemu jsou? Víte, že vám mohou zachránit život?
Sáček se špunty najdete zřejmě někde pod sedačkou v salonu, nebo ve skříňce u navigačního stolku. Pečlivě je uložíte zpět až dozadu, protože nevíte, k čemu jsou. Na láhev od vína příliš velké. A těžko si představit, jaký náraz by mohl v trupu vytvořit díru špuntového tvaru.
K čemu jsou
Špunty nejsou určeny k ucpání díry vzniklé nárazem do kontejneru, nebo skaliska pod hladinou. Jsou na palubě proto, aby zamezily průniku vody do podpalubí přes seacock. Seacock je ventil procházející trupem, kterým je například nasávána chladící voda do motoru, nebo odváděna odpadní voda z umyvadla. Někdy může dojít k ulomení seacocku, k jeho uražení, a v té chvíli je v podpalubí vodotrysk, kterým proniká do podpalubí stále více vody.
Na jednodušších jachtách máme seacocků například šest (voda k motoru, odpad pod dřezem, slaná voda do dřezu, odtok z umyvadla v koupelně, sání vody do záchodu, odpad ze záchodu). Představte si ale, že máte jachtu se čtyřmi kajutymi, čtyřmi toaletami a kapitáskou kajutou v přídi s toaletou a muyvadlem. To už nevíte, kam dřív skočit.
Slitina, ze které jsou ventily vyrobeny, časem křehne a k odpadnutí může při nedostatečné kontrole lodě dojít i samovolně.
Kde mají být
Nyní si ale představte krizovou situaci. Že je v lodi voda zjistíte, až když je nad podlážkami. Rychle stoupá a vy se snažíte najít zdroj. Stres, panika…
Zvedáte podlážky, hledáte na záchodech. Máte štěstí a objevíte pramen. Chvíli přemýšlíte, co s tím. Voda přibývá. Pak si vzpomenete na špunty. Někdo je začne hledat. Když mátekliku, tak je najde. Přinese jeden. Je malý. Druhý? Příliš velký…
Než najdete ten správný, voda přitéká, vy se potíte, nebezpečí roste.
Jak se zmatku vyvarovat?
Na závodních lodích má každý špunt své místo. Máte seacock a u něj je přivázaný odpovídající špunt. Nic není třeba hledat, nehrozí nebezpečí z prodlení Šikovné řešení.
Asi by stálo za to, použít tento systém i na turistických lodích, ne? Zvláště, když zdrojů nebezpečí je na nich mnohem více.
4737
Související články
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?