Špunt, který vám zachrání život
Přebíráte charterovou jachtu a narazíte na sáček s dřevěnými špunty. Na checklistu si odškrtnete špunty a jdete dál. Jak důležité mohou být a k čemu jsou? Víte, že vám mohou zachránit život?
Sáček se špunty najdete zřejmě někde pod sedačkou v salonu, nebo ve skříňce u navigačního stolku. Pečlivě je uložíte zpět až dozadu, protože nevíte, k čemu jsou. Na láhev od vína příliš velké. A těžko si představit, jaký náraz by mohl v trupu vytvořit díru špuntového tvaru.
K čemu jsou
Špunty nejsou určeny k ucpání díry vzniklé nárazem do kontejneru, nebo skaliska pod hladinou. Jsou na palubě proto, aby zamezily průniku vody do podpalubí přes seacock. Seacock je ventil procházející trupem, kterým je například nasávána chladící voda do motoru, nebo odváděna odpadní voda z umyvadla. Někdy může dojít k ulomení seacocku, k jeho uražení, a v té chvíli je v podpalubí vodotrysk, kterým proniká do podpalubí stále více vody.
Na jednodušších jachtách máme seacocků například šest (voda k motoru, odpad pod dřezem, slaná voda do dřezu, odtok z umyvadla v koupelně, sání vody do záchodu, odpad ze záchodu). Představte si ale, že máte jachtu se čtyřmi kajutymi, čtyřmi toaletami a kapitáskou kajutou v přídi s toaletou a muyvadlem. To už nevíte, kam dřív skočit.
Slitina, ze které jsou ventily vyrobeny, časem křehne a k odpadnutí může při nedostatečné kontrole lodě dojít i samovolně.
Kde mají být
Nyní si ale představte krizovou situaci. Že je v lodi voda zjistíte, až když je nad podlážkami. Rychle stoupá a vy se snažíte najít zdroj. Stres, panika…
Zvedáte podlážky, hledáte na záchodech. Máte štěstí a objevíte pramen. Chvíli přemýšlíte, co s tím. Voda přibývá. Pak si vzpomenete na špunty. Někdo je začne hledat. Když mátekliku, tak je najde. Přinese jeden. Je malý. Druhý? Příliš velký…
Než najdete ten správný, voda přitéká, vy se potíte, nebezpečí roste.
Jak se zmatku vyvarovat?
Na závodních lodích má každý špunt své místo. Máte seacock a u něj je přivázaný odpovídající špunt. Nic není třeba hledat, nehrozí nebezpečí z prodlení Šikovné řešení.
Asi by stálo za to, použít tento systém i na turistických lodích, ne? Zvláště, když zdrojů nebezpečí je na nich mnohem více.
4865
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?