Souboj s plachtou Pip Hare
Pip Hare v noci vybojovala souboj s plachtou Code 0, který klidně mohl ukončit její Vendée Globe. Dovedete si představit, že v noci ve 30 uzlech větru se snažíte zpacifikovat plachtu o ploše 200 m2?
Ve chvíli, kdy Pip Hare refovala hlavní plachtu, se na jachtě Medallia přetrhl tackline od plachty Code 0. plachty o ploše 200 m2 .Najednou nebyla na přídi uchycena a vlála jen na spoušti rolfoku, která byla protažená pod předním košem.
Code 0 a tackline
Představte si, že máte na čelenu uchycenu velikou genu. Nemá vlastní stěh, přední lem plachty tvoří lano, které stěh nahrazuje. Plachta je na rolfoku, roluje se kolem lana v předním lemu. Na stěžeň se vytahuje zarolovaný chobot. Nahoře se uchytí plachta v zámku na stěžni a dole dopíná přední lem lano nazvané tackline. pak se plachta rozroluje Není-li přední lem napnutý, není možné plachtu zarolovat.
Co se stalo
Na Medallii praskl tackline a plachta vlála ve vzduchu. Aby nevlála naprosto nekontrolovaně, bránil přední koš lodi, pod kterým byla protažena spoušť rolfoku. Přední lem byl volný, ale plachta nemohla odletět, spoušť rolfoku ji držela.
Stahovat plachtu v takovém stavu by určitě skončilo špatně. Běžně se plachta nejprve zaroluje, pak stahuje v podobě chobotu. Stahovat ji rozbalenou v téměř 30 uzlech větru by bylo bláhové. Plachta by skončila ve vodě, a tam by ukončila celou svoji závodní kariéru. Pipa sama by ji jen těžko zachránila.
Řešení
Bylo třeba vymyslet jiné řešení. Díky tomu, že držel přední koš, mohla Pip použít spoušť rolfoku k záchraně plachty. Rozhodla se opatrně zkrátit spoušť rolfoku, aby na plachtu dosáhla. Na zádi přitahovala oba konce spouště zároveň (rolfok typu continuous line), aby stáhla plachtu dolů a mohla na ní bez nebezpečí dosáhnout. Možná si dovedete představit, co se s plachtou při větru 27 uzlů děje. I když vane ze zadoboku.
Jakmile se podařilo plachtu stáhnout dostatečně nízko, Pip Hare naběhla dopředu, chytla spodek rolfoku náhradním lanem tackline a tak se podařilo zvítězit. Zbytek byla již jen rutina. Dotáhnout tackline, napnout přední lem plachty a pak už pokračovat dále.Buď ji tam nechat, nebo zarolovat. Hotovo. Práce na hodinu? Nejméně. A nesmíte udělat chybu.
Poučení
Pip Hare si z nehody odnesla poučení, že je potřeba pro jistotu používat zároveň obě dvě lana tackline. Jak hlavní, tak i rezervní. Aby nedocházelo k podobným dramatickým situacím.
Toto je jen jedna z nehod, které se na palubě při Vendée Globe dějí skoro každý den. Více si dosavadním průběhu závodu řekneme na online přednášce ve čtvrtek.
Polohu lodí najdete zde.
3215
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?