Proč ztroskotala Ever Forward?
Kontejnerová loď Ever Forward najela na jaře v zátoce Chesapeake Bay na mělčinu. V bahně uvízla na 35 dnů. Uvolnění lodě se podařilo až po odbagrování více než 200 000 metrů kubických bahna až do hloubky 13 metrů a vyložení 505 kontejnerů. Proč k nehodě na dobře známém místě došlo?
Lidský faktor. To je příčina většiny nehod a Ever Forward není výjimkou. Svoji roli zde sehrál mobilní telefon. Ihned po nehodě začíná pečlivé šetření příčin.
Na můstku byl v době nehody lodivod, třetí důstojník, kadet a jeden námořník. Kapitán v době nehody večeřel v podpalubí. Třetí důstojník při vyšetřování nehody vypovídal, že lodivod strávil cca polovinu z dvouhodinové plavby na svém mobilním telefonu.
Třetí důstojník si byl před nehodou vědom, že je třeba změnit kurz, aby se loď udržela v plavební dráze. Neoslovil však přímo lodivoda, aby ho s touto skutečností seznámil. Místo toho jen několikrát nahlas zopakoval kurz, kterým loď pluje, aby lodivoda na nutnost upozornil.
Třetí důstojník správně chápal, že lodivod řídí a kontroluje plavidlo, a zdráhal se ozvat, protože účelem lodivoda je působit jako místní geografický a navigační odborník na palubě plavidla.
Nehodu v ceně milionů dolarů způsobil mobilní telefon. Lodivod věnoval pozornost mobilnímu telefonu, nikoli řízení lodi. Ihned po způsobní nehody byl zbaven své licence. Výsledkem šetření je i doporučení, aby i v případě nalodění lodivoda ho tým na můstku podporoval a byl nedílnou součástí procesu nepřetržité komunikace s ním.
867
Související články
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Vracíte se domu ze Splitu na Lastovo. U trajektu vám mechanik celý od šmíru řekne, že tenhle trajekt dnes určitě nikam nepojede. Jestli ještě pojede… Jmenuje se Oliver. Ten trajekt, ne ten mechanik.
Bayesian půjde z vody. A bude se vyšetřovat…
Bayesian půjde z vody. A bude se vyšetřovat…
Proč se potopila 56 metrů dlouhá megajachta Bayesian? Proč šla ke dnu během pár desítek vteřin? V dubnu začnou práce na vyzvednutí vraku. A bude se vyšetřovat. Kdo za to může?
Ruská loď pluje! Nebo sedí na dně?
Ruská loď pluje! Nebo sedí na dně?
Další ruská loď v nesnázích. Jmenuje se Pavel Grabovskiy, má díru v trupu. Plula v Azovském moři. Není jasné, jestli ještě posádka bojuje o zachování plovatelnosti, nebo už Pavel sedí na dně.