Proč ztroskotala Ever Forward?
Kontejnerová loď Ever Forward najela na jaře v zátoce Chesapeake Bay na mělčinu. V bahně uvízla na 35 dnů. Uvolnění lodě se podařilo až po odbagrování více než 200 000 metrů kubických bahna až do hloubky 13 metrů a vyložení 505 kontejnerů. Proč k nehodě na dobře známém místě došlo?
Lidský faktor. To je příčina většiny nehod a Ever Forward není výjimkou. Svoji roli zde sehrál mobilní telefon. Ihned po nehodě začíná pečlivé šetření příčin.
Na můstku byl v době nehody lodivod, třetí důstojník, kadet a jeden námořník. Kapitán v době nehody večeřel v podpalubí. Třetí důstojník při vyšetřování nehody vypovídal, že lodivod strávil cca polovinu z dvouhodinové plavby na svém mobilním telefonu.
Třetí důstojník si byl před nehodou vědom, že je třeba změnit kurz, aby se loď udržela v plavební dráze. Neoslovil však přímo lodivoda, aby ho s touto skutečností seznámil. Místo toho jen několikrát nahlas zopakoval kurz, kterým loď pluje, aby lodivoda na nutnost upozornil.
Třetí důstojník správně chápal, že lodivod řídí a kontroluje plavidlo, a zdráhal se ozvat, protože účelem lodivoda je působit jako místní geografický a navigační odborník na palubě plavidla.
Nehodu v ceně milionů dolarů způsobil mobilní telefon. Lodivod věnoval pozornost mobilnímu telefonu, nikoli řízení lodi. Ihned po způsobní nehody byl zbaven své licence. Výsledkem šetření je i doporučení, aby i v případě nalodění lodivoda ho tým na můstku podporoval a byl nedílnou součástí procesu nepřetržité komunikace s ním.
601
Související články
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?
Zlobivá převodovka
Zlobivá převodovka
Včera začal náš další kapitánský kurz. První den jsme věnovali oblíbeným přístavním manévrům, které jsou nezbytné proto, aby posádka mohla během celého kurzu zajíždět do přístavů sama. A zanedlouho se objevila nevšední závada...
Kapitánova oběť ze staré školy
Kapitánova oběť ze staré školy
Dva členy své posádky stihl zkušený kapitán nahnat do záchranného ostrůvku těsně před tím, než se nad ním a jeho Grand Soleil 54 zavřela voda. Tento příběh z Jižního oceánu svědčí o tom, že na mořích i dnes plují lidé rytířských charakterů, vedení odvěkou námořnickou etikou.