Proč ztroskotala Ever Forward?
Kontejnerová loď Ever Forward najela na jaře v zátoce Chesapeake Bay na mělčinu. V bahně uvízla na 35 dnů. Uvolnění lodě se podařilo až po odbagrování více než 200 000 metrů kubických bahna až do hloubky 13 metrů a vyložení 505 kontejnerů. Proč k nehodě na dobře známém místě došlo?
Lidský faktor. To je příčina většiny nehod a Ever Forward není výjimkou. Svoji roli zde sehrál mobilní telefon. Ihned po nehodě začíná pečlivé šetření příčin.
Na můstku byl v době nehody lodivod, třetí důstojník, kadet a jeden námořník. Kapitán v době nehody večeřel v podpalubí. Třetí důstojník při vyšetřování nehody vypovídal, že lodivod strávil cca polovinu z dvouhodinové plavby na svém mobilním telefonu.
Třetí důstojník si byl před nehodou vědom, že je třeba změnit kurz, aby se loď udržela v plavební dráze. Neoslovil však přímo lodivoda, aby ho s touto skutečností seznámil. Místo toho jen několikrát nahlas zopakoval kurz, kterým loď pluje, aby lodivoda na nutnost upozornil.
Třetí důstojník správně chápal, že lodivod řídí a kontroluje plavidlo, a zdráhal se ozvat, protože účelem lodivoda je působit jako místní geografický a navigační odborník na palubě plavidla.
Nehodu v ceně milionů dolarů způsobil mobilní telefon. Lodivod věnoval pozornost mobilnímu telefonu, nikoli řízení lodi. Ihned po způsobní nehody byl zbaven své licence. Výsledkem šetření je i doporučení, aby i v případě nalodění lodivoda ho tým na můstku podporoval a byl nedílnou součástí procesu nepřetržité komunikace s ním.
1230
Související články
V maríně Milna se prolomilo molo
V maríně Milna se prolomilo molo
O víkendu se prolomilo v ACI Milna na Brači molo a zmizelo pod hladinou. Nikoli celé, jen jeho část. Všiml si toho noční hlídač Josip Vranjić. Při první ranní cigaretě se procházel marínou. A něco se mu nezdálo…
Divočáci vystřídali jachtaře, mrtvý Čech u Biogradu a lovci neloví sběrače oliv
Divočáci vystřídali jachtaře, mrtvý Čech u Biogradu a lovci neloví sběrače oliv
V zátoce na Žirje tři divočáci. Český chodec zabit v SV. Filip Jakovu motorkou. Sběr oliv u Primoštenu je adrenalinovým sportem.
Prolomené molo v maríně Betina na Murteru
Prolomené molo v maríně Betina na Murteru
V maríně Betina se prolomilo betonové molo a zmizelo v hlubině. Některé lodě zachránila přetržená záďová lana, jedna jachta se potopila, posádku se podařilo zachránit.