Pozor na elektronické mapy
Před pár dny se ve facebookové skupině Lodních novin objevilo video charterové jachty najeté na mělčinu nedaleko ostrůvku Žižanj na jižním okraji Pašmanu. Na místě je bóje kardinálního značení, která by měla říci vše, ale také jedna matoucí značka v elektronické mapě.
Najděte si v Navionicsu jih Pašmanu a jižně od něj je Žižanj. Východně od ostrůvku je východní kardinální znak (vrcholový znak kužely vrcholy od sebe připomíná neslušnou malůvku a my víme, že vše co přišlo z východu, stálo za p..u). Jachta, která nasedla na mělčinu zřejmě měla s východem jinou zkušenost, proto to švihla západně od znaku. Skipper hned poznal, že chyboval a příště si bude kardinální znak pamatovat.
Nám ale nyní nejde o kardinální znak, ale o značku, která je na elektronické mapě Navionics východně od znaku. Křížek se čtyřmi tečkami značí útes, který je za odlivu na úrovni hladiny. Což je poněkud matoucí, pokud je to východně od východního kardinálního znaku (pro ty, kteří znaky znají).
Nemám sice po ruce mapu číslo 14 ze sady Male karte, ale myslím si, že tam nic takového není. Že jde o chybu v elektronické mapě. Tato chyba mohla mít vliv na nehodu, která se jachtě stala. Skipper bóji nezná, na jedné straně vidí křížek, a tak to vezme po druhé straně. Skončí tam, kde skončil. Ve skutečnosti si sice myslím, že se zmást nenechal, protože na mapu nekoukal, ale stát se to mohlo.
V elektronických mapách se někdy podobné nepřesnosti vyskytují. A to je jeden z důvodů, proč si vždy vzít k ruce papírovou mapu a vše si zkontrolovat na papíře.
4809
Související články
Byla za tragédií chyba loděnice?
Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Vyzvednutí vraku megajachty Bayesian bylo pozastaveno. Při odstraňování takeláže zemřel devětatřicetiletý potápěč. Primární je vyšetření příčin smrti holandského profesionála.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?