Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
19. srpna nad ránem kotvila podle tvrzení Perini Navi nepotopitelná superjachta Bayesian nedaleko přístavu Porticello na severu Sicílie. Kolem čtvrté ranní zasáhla jachtu prudká bouře. Během 2 minut byla nepotopitelná jachta pod hladinou. 15 pasažérů a členů posádky se zachránilo. Lodní kuchař byl objeven na hladině bez života a 6 pasažérů zůstalo uvězněno v potápějící se jachtě.
V současné chvíli stále probíhají detailní šetření italských úřadů a britské MAIB (Marine Accident Investigation Branch). Na konci října však zveřejnily zajímavý článek americké noviny The New York Times, na který upozornil na svých stránkách Peter Swanson (odkaz na článek The New York Times na jeho webu. Z článku vyplývá, že se nemuselo jednat o tak nepotopitelnou jachtu, jak výrobce uváděl. Některá technická řešení jsou autoritami z oboru zpochybňovaná. Především jde o 72 metrů vysoký stěžeň.
Tento typ jachty vyráběný italskou loděnicí byl navržen designérem Ronem Hollandem. Perini Navi vyrobila 10 jachet tohoto typu. Pouze Bayesian byla vybavena jediným stěžněm, ostatní lodě měly oplachtění typu ketch s hlavním stěžněm o více než 12 metrů nižším. Ve své době šlo o nejvyšší hliníkový klacek. Dnes se podobně velké stěžně vyrábějí z karbonu, který je výrazně lehčí. Americké periodikum uvádí, že samotný stěžeň vážil nejméně 24 tun.
Vysoký stěžeň si vyžádal také přidání balastu do trupu. Ten byl překvapivě umístěn k zádi jachty, aby vyvážil umístění stěžně. Nikoili tedy tam, kde by jeho umístění maximalizovalo stabilitu jachty. Výsledkem kombinace stěžně a balastu bylo větší zanoření trupu jachty.
Deník dále uvádí, že změna takeláže znamenala snížení stability. Nebezpečný úhel náklonu, při kterém jachta začíná nabírat kritické množství vody, byl u Bayesian nejméně o 10°menší než u jachet s oplachtěním ketch. Podle expertů oslovených deníkem se zdá, že jachtě stačil náklon 45°k tomu, aby začala nabírat vodu průduchy v trupu, které zajišťovaly zásobování podpalubí a strojovny vzduchem, a dveřmi do nástavby. Mohlo jít o tuny vody, které již tak špatnou stabilitu poslaly za kritickou mez.
V tuto chvíli jde o závěry učiněné deníkem The New York Times na základě konzultací s oslovenými experty. Na výsledky oficiálního šetření si budeme muset počkat. Případ již uchvátila britská MAIB, které jistě neopomine jediný detail. Z výše uvedeného by se ale mohlo zdát, že hlasité výkřiky loděnice mají své důvody.
1421
Související články
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Švédský katamaran Leopard 45 Karolina Viking byl opuštěn posádkou na Atlantiku západně od Kapverd. A vině bylo zatékání vody k motoru na pravoboku.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.