Nouzové signály použitelné na jachtě
Vážná situace, na palubě panuje stav nouze a vy potřebujete zavolat pomoc. Víte, jaké máte použít nouzové signály? Je jich celá řada, ale ne všechny se hodí na palubu jachty.
Nouzovým signálem, který je jen stěží využitelný na palubě jachty (jachty, které to dovedou, mají na palubě důstojníky s velikými placatými čepicemi) jsou signály dělem nebo jinou výbušninou v intervalech asi jedné minuty. Stejně tak plameny na palubě budeme na laminátové lodi zakládat jen stěží.
Pojďme se tedy podívat na to, jaké signály jsou pro nás běžně použitelné.
- Trvalý zvuk podávaný jakýmkoli zařízením pro signály v mlze
- Signál podávaný jakýmkoli signalizačním uzpůsobem, který se skládá z SOS v Morseově abecedě, radiotelefonně vysílaný signál MAYDAY
- Signál sestávající z čtvercové vlajky, která má nad nebo pod sebou kouli, nebo cokoli kouli podobného
- Padáková raketa nebo ruční pochodeň dávající červené světlo
- Dýmový signál vydávající oranžově zbarvený dým
- Pomalé a opakované zdvihání a spouštění rozpažených paží
- Radiotelegrafní nebo radiofonní poplachový signál
- Signály vydávané prostřednictvím nouzových, místo určujících radiobójí (EPIRB
K upozornění na nouzi můžete v blízkosti pobřeží použít také mobilní telefon, případně aplikace k tomu určené. V případě telefonu je možné použít jednotné číslo nouzového volání 112.
V Chorvatsku vám může přivolat pomoc aplikace nIS na mobilním telefonu (Android, iOS)
Nouzové signály najdete v pravidlech COLREG. Je jich více, my jsme vytáhli ty, které jsou na jachtě použitelné.
5407
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?