Nehoda na Orlíku
Za článek děkujeme Davidu Hrdinovi. Článek nevyjadřuje stanovisko redakce. V neděli odpoledne zabil na Orlíku nezkušený skútrista při srážce s pramicí mladou dívku. Příčina nehody nebude překvapivá a nebude se lišit od prozatímních spekulací. Státní plavební správa (SPS) na vyšetřování nehody spolupracuje s Policií ČR a připravuje vyšetřovatelům odborné posudky. Ředitelka SPS Klára Němcová k nehodě uvedla: „Z mého pohledu se jedná o fatální porušení pravidel plavebního provozu a slovo fatální lze chápat jako vícenásobné porušení platných pravidel.“
Podle prvních informací vůdce vodního skútru plul příliš blízko přistávajícího parníku a ve vyšší rychlosti nezvládl své plavidlo ve vodě zvlněné parníkem a nestačil se vyhnout motorové pramici, o které možná do poslední chvíle nevěděl. Výsledkem srážky je zmařený lidský život a dva zranění lidé.
Od loňské změny legislativy mohou skútry využívat většinu splavných domácích vod. Nic proti tomu. Člověk, který si udělá řidičský průkaz na auto, má v základu rovnou malou motorku. Musí ale dodržovat platné předpisy. A na vodě to platí obzvlášť. Signatáři vznikající petice se mnou zřejmě nebudou souhlasit, ale podle mě je v tomto případu na vině již zmíněné fatální nedodržení předpisů, ne druh plavidla.
Kdo chce rychle plout na vodě, musí použít rychlou loď nebo skútr. Ten je cenově dostupnější, je jich tedy víc. Přesto jsou majitelé rychlých člunů i skútristé účastníky plavebního provozu, na řízení musí mít platný průkaz a přihlášený a zaevidovaný stroj. Obě podmínky vůdce skútru dodržel, přesto bude pravděpodobně za viníka nehody určen on. Zatím to podle dostupných informací vypadá na dvojitý, možná na trojitý přestupek. To už je věc, která se nedá ochránit sebepřísnějšími předpisy. Kvůli excesu jednotlivce nemůžeme soudit celou skupinu. Kde se naučil nerespektovat pravidla?
Pokud někdo porušuje pravidla, musí se to od ostatních dozvědět. Na vodě k tomu máme plavební správu a obě policie. I při maximálním nasazení nemohou vidět každý přestupek. Je ale nutné, aby podobné přestupky viděly alespoň občas a na místě dotyčným vysvětlovaly, že porušují pravidla a v čem a jak tím ohrožují ostatní. Od nikoho jiného se to na vodě nedozví.
Skútr plující mimo výtlačný režim lze považovat za rychle plující plavidlo, které musí dát přednost všem ostatním účastníkům plavebního provozu a má kolem nich proplouvat tak, aby nemusela měnit náhle směr a rychlost plavby (ano, to jsou ty vlny od rychlých člunů, které nutí pomalá plavidla měnit směr plavby napříč vlnám, pokud si chtějí uchovat pořádek na palubě). Skútr plující mimo výtlačný režim je plavidlo, které se má pohybovat v dostatečné vzdálenosti od břehu a nemá vytvářet nadměrné vlnobití a sání. A žádné plavidlo, tedy ani skútr nemá plout v dosahu vln vytvořených jiným plavidlem.
Tento smutný případ je varováním. Plavci budou nově na největších přehradních plážích odděleni od plavební dráhy bójemi a přibudou nové plavební znaky. Před podobnou nehodou ale stejně neochrání. Nepomáhá zpřísňování předpisů, ale jejich dodržování.
9132
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?