Námět pro majitele jachet pro plavbu v silném větru
Plavba v silném větru se zarolovanou genou není ono. Není vidět na špióny, jachta hůře stoupá, plachty nespolupracují, jak by měly. Na soukromé jachtě to má řešení.
Na charterové jachtě se musíme spokojit s tím, co dostaneme. Hraje se s kartami, které byly rozdány. U soukromé jachty je to jiné. Mnohé je možné změnit. To se týká i problematiky plavby v silném větru.
Popis problému
Ve chvíli, kdy je vítr příliš silný na to, abychom uvezli celou genu, začínají se vršit potíže. Zarolujeme kus geny a na plachtě se za předním stěhem vytvoří břicho, které zhoršuje vlastnosti plachty a stoupavost. Navíc břichatá plachta loď více naklání. Další nevýhody jsou, že přestávají být vidět špiónky, těžiště menší plachty je zbytečně vysoko a plachta se vzdaluje od hlavní plachty, se kterou jinak kooperuje. Jsou to samé nevýhody. Výsledkem je, že plavba už není tak zábavná.
Jak problém řešit?
Na soukromé jachtě je řešením instalace vnitřního demontovatelného kutrového stěhu a koupě adekvátní kosatky.
Instalaci demontovatelného kutrového stěhu usnadňují moderní lana s nízkou průtažností jako jsou PBO, nebo například některé produkty z dyneemy. Kde dříve bylo nutné nerezové lano, stačí dnes syntetika, která po demontáži nikde nemlátí a může být jednoduše dopínána na palubě přes low fricton ring na vinšně.
Máme-li kutrový stěh, pořídíme si na něj malou a plochou kosatku do silného větru. Půjde o plachtu, která je použitelná až do 40 uzlů větru. Její výhody jsou následující:
Je plochá, proto nenaklání tolik jachtu
Její tvar je ideální do silného větru
Vidíte na špióny
Má níže těžiště
Je blíže k hlavní plachtě
Materiálově je do silného větru navržena
S takovou plachtou je plavba i ve větru atakujícím 40 uzlů mnohem radostnější, jachta se lépe chová.
Pozor při instalaci stěhu
Při instalaci kutrového stěhu je dobré si vyžádat asistenci odborníka. Je nutné vědět, kde je možné instalovat stěh na stěžni. Na palubě musí jít o stabilní místo, které je podepřené přepážkou.
Více informací o uchycení na stěžni zde.
1014
Související články
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Jak snadno změřit napětí vantů
Jak snadno změřit napětí vantů
Existují různé nástroje vyvinuté pro měření napětí takeláže. Je také možné se zeptat profesionálního riggera na ideální napětí pro vaši loď. Rigger by vám měl vysvětlit, jak dospět ke správným hodnotám napětí, a poskytnout vám tipy, jak takeláž upravovat a jak se o ní obecně starat. Existuje ovšem i levnější a více „old school“ způsob.
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Zvažujete, jestli by vaší jachtě více slušel klasický hliníkový, nebo karbonový stěžeň? U závodní jachty je to jasné, u turistické je třeba zvažovat. Černá barva v takeláži zlepší plavební vlastnosti. Je ale otázkou, jestli cena za to stojí.