Druhá kosatka na přídi
Proč na přídi offshore jachet vídáme několik rolfoků, několik kosatek, nebo jen několik stěhů? Proč jsou dvě kosatky lepší než jedna? Stojí za to investovat do vnitřního předního stěhu?
Dvě kosatky na přídi jsou lepší než jedna. A tři mohou být lepší než dvě. I když to je už trochu extrém. Chce to ale malé vysvětlení, protože každá sranda něco stojí.
Jedna gena
Začneme u jedné kosatky. Nebo geny, záleží na velikosti. Standardně se používá na přídi jediná gena, kterou za silného větru zmenšíme zarolováním. Potřebujeme-li se zmenšenou plachtou stoupat, přichází frustrace. Plachta má ze předním stěhem břicho a nestoupá, jak by měla. Druhou chybou je, že zmenšovaná plachta se posouvá více na příď a mezí ní a hlavní plachtou vzniká velká mezera. Vyvážení jachty se mění. A navíc se zmenšuje také směrem nahoru. Je zbytečně vysoko její těžiště.
Více plachet na přídi
Kromě geny na předním stěhu můžete mít instalovaný vnitřní přední stěh, který vede od druhého sálingu na přední palubu za kotevnu (obvykle). Na tento stěh se vytahuje menší kosatka, která je určená do silnějšího větru. V takovém případě máme na slabý vítr genu na předním stěhu a do silného větru máme připravenu malou kosatku na vnitřní přední stěh. Je plochá, nenaklání loď, dobře stoupá, je blízko stěžně a nízko nad palubou. Samé výhody.
Také tato malá kosatka může být na rolfoku. V takovém případě ale musí být vnitřní přední stěh pevný, a to překáží při manévrech s velkou genou. Aby byla přední paluba volná, je lepší stěh demontovatelný, ideálně syntetický.
Na některých jachtách na dlouhé plavby může být kosatek na přídi ještě více. Podívejte se na jachty na Vendée Globe například.
Popis obrázu: Na obrázku máte označenou přibližnou polohu těžišť kosatek. Těžiště kosatky na vnitřním předním stěhu je nejníže, což je v silném větru výhoda.
8396
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.