Chcete instalovat vnitřní přední stěh?
Vnitřní přední stěh je praktický pomocník. Za silného větru na něj vytáhneme menší kosatku, oplachtění je vyvážené a jachta výborně stoupá. Kam stěh instalovat?
Problémy nastávají s instalací stěhu na stěžni. Kam s ním?
Stěh musí mít protitah. To znamená, že v místě musí být na stěžeň i opačný tah. Jsou-li na lodi pohyblivé zadní stěhy, je to jasné, vnitřní přední stěh je uchycen v místě upevnění pohyblivých zadních stěhů. Ty se však používají stále méně. Tato možnost na většině jachet není.
Chceme-li ho uchytit poblíž vrcholu stěžně, pak je možné ho instalovat v místě, kde by prodloužení předního stěhu protínalo uchycení stěhu zadního (viz ilustrace). Zde se tah vyrovná.
Pokud ho upevníme v místě, kde není žádný protitah, je pravděpodobné, že v těžkých podmínkách stěžeň nevydrží. Je to pravděpodobné, ale ne jisté, protože profily stěžňů jsou často tak předimenzované, že i nestandardní zatížení vydrží. Funkčně však jde o paskvil. Výhoda vnitřního předního stěhu se projevuje především při stoupačce, kdy menší kosatka má vynikající tvar (proti plachtě zarolované) a jachta výborně stoupá proti větru. Při špatném upevnění vnitřního předního stěhu se však stěh prohne, plachta ztratí tvar a výhody jsou v tahu.
8725
Související články
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Prasklý vant na Atlantiku
Prasklý vant na Atlantiku
Před lety jsme pluli přes Atlantik z Kanárů do Karibiku na jachtě dlouhé 43 stop. Přibližně 300 mil od našeho cíle jsme se dostali do naprostého bezvětří. Zrcadlová hladina se jen lehce dmula, nefoukalo zhola nic. Kvůli pařáku na palubě jsme přejmenovali polední hlídku na pánvičku.
Jak snadno změřit napětí vantů
Jak snadno změřit napětí vantů
Existují různé nástroje vyvinuté pro měření napětí takeláže. Je také možné se zeptat profesionálního riggera na ideální napětí pro vaši loď. Rigger by vám měl vysvětlit, jak dospět ke správným hodnotám napětí, a poskytnout vám tipy, jak takeláž upravovat a jak se o ní obecně starat. Existuje ovšem i levnější a více „old school“ způsob.