Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?
Jste na mělčině. Pokud nezmenšíte ponor, odplout se vám nepodaří. Můžete se pokusit vyložit piva a nejmasivnější členy posádky, pokud má ale vaše jachta 12 metrů, ničeho tím nedosáhnete.
Ponor zmenšíte tím, že jachtu nakloníte. Můžete zkusit poslat posádku na povolené ráhno, ale je otázkou, zda to bude stačit. Pokud je na místě k dispozici ochotný pomocník se člunem, máme napůl vyhráno. Nakloní nás za výtah plachty vedený z vrcholu stěžně.
Pomocník na člunu si vezme povolený výtah, uváže ho na zádi a snaží se táhnout. Nic! Záď člunu se zvedá a naše jachta se naklání jen minimálně. Kde je chyba?
Výtah je třeba prodloužit. Čím je lano delší, za které je jachta nakláněna, tím je naklánění úspěšnější. Hned ze dvou důvodů. Záď člunu není tak zvedána a motor pracuje účinněji a čím více táhneme do boku, tím menší sílu k naklonění jachty potřebujeme.
Až tedy nepůjde vaši jachtu naklonit, prodlužte tažné lano!
Jakmile je jachta dostatečně nakloněna, pokusíme se z mělčiny odjet na motor.
11142
Související články
Špunt, který vám zachrání život
Špunt, který vám zachrání život
Přebíráte charterovou jachtu a narazíte na sáček s dřevěnými špunty. Na checklistu si odškrtnete špunty a jdete dál. Jak důležité mohou být a k čemu jsou? Víte, že vám mohou zachránit život?
I profesionál to může v přístavu p….t
I profesionál to může v přístavu p….t
Místo činu: přístav v Zadaru, most z nového města na poloostrov. Viník: 34 metry dlouhá turistická loď Leut. A nebylo to poprvé…
Emulze v převodovce znamená problém
Emulze v převodovce znamená problém
Podíváte se na kontrolku oleje v převodovce a máte problém. Místo čistého oleje vidíte bílou emulzi. Jaký to má vliv na kauci? Významný. Jako vždy, když musí loď z vody.