Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?
Jste na mělčině. Pokud nezmenšíte ponor, odplout se vám nepodaří. Můžete se pokusit vyložit piva a nejmasivnější členy posádky, pokud má ale vaše jachta 12 metrů, ničeho tím nedosáhnete.
Ponor zmenšíte tím, že jachtu nakloníte. Můžete zkusit poslat posádku na povolené ráhno, ale je otázkou, zda to bude stačit. Pokud je na místě k dispozici ochotný pomocník se člunem, máme napůl vyhráno. Nakloní nás za výtah plachty vedený z vrcholu stěžně.
Pomocník na člunu si vezme povolený výtah, uváže ho na zádi a snaží se táhnout. Nic! Záď člunu se zvedá a naše jachta se naklání jen minimálně. Kde je chyba?
Výtah je třeba prodloužit. Čím je lano delší, za které je jachta nakláněna, tím je naklánění úspěšnější. Hned ze dvou důvodů. Záď člunu není tak zvedána a motor pracuje účinněji a čím více táhneme do boku, tím menší sílu k naklonění jachty potřebujeme.
Až tedy nepůjde vaši jachtu naklonit, prodlužte tažné lano!
Jakmile je jachta dostatečně nakloněna, pokusíme se z mělčiny odjet na motor.
11325
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.