Mám loď na největší z rekordů
Francouzský sólový jachtař Thomas Coville má nový Ultime trimaran. Je to revoluční jachta, která je určená především k plavbě kolem světa pod 40 dnů. Sólo! Jaké jsou plány Thomase Covilla a kdy poprvé na novém monstru vypluje?
Jaké jsou vaše současné závodní cíle?
Rekordní sólo plavba kolem světa na novém trimaranu za méně než čtyřicet dní. Je to docela výzva. Nevím, kdy ji uskutečním, ale to je v následujících letech mým cílem.
Foto Sodebo
Nový trimaran Sodebo 3
Nový trimaran Sodebo Ultim 3 je hotov. Kdy začnete trénovat s novou lodí?
Loď byla představena již 2. března. Do konce března již poprvé vyplujeme. Následovat bude vylaďování a úpravy nastavení. V květnu plánujeme přeplout Atlantik. Tato loď je něco zcela nového, začínám opravdu od nuly. Je to jako skok do neznáma. Tolik věcí se ještě netestovalo! Nejprve se musím zorientovat, kde mám na lodi stát a jak se vypořádat s tím, že hlavní plachta / stěžeň je za mými zády. To vše je pro mne zcela nové a musím se s tím sžít.
Foto Sodebo
Thomas Coville
Co očekáváte? Bude loď lehčí? Rychlejší? O kolik?
Mým cílem je jet sólo kolem světa rychleji než kdykoli před tím. Vcelku není nejdůležitější, jak je loď rychlá či lehká, ale podstatné je, co jsme schopni změnit a jaké budou mít změny dopad na náš způsob plavby. Je to otázka budoucnosti plachtění, nemohu říci, kam bude směřovat, to je někde před námi.
Co se týče vylepšování rekordů, co považujete za důležitější? Jak byste seřadil následující body?
Vývoj designu a výroby lodí
Vývoj řídící techniky a přístrojů
Zpřesňování předpovědi počasí
Z těchto tří vámi navrhovaných faktorů je jasně nejdůležitější design a výroba lodí. Ta je zásadní pro zvýšení výkonu lodi. Technologie má obrovský vliv. Dle typu lodi volíme cestu a pracujeme s předpovědí počasí. Uvedu příklad, co dělají skippeři na Vendée Globe. Snaží se dostat do tlakové níže, kus cesty se na ni svezou a pak čekají na další. Během mé poslední plavby jsem byl dost rychlý, protože se mi podařilo chytit tlakovou níži a svést se s ní o něco déle. Umožnila mi zrychlit a zároveň jsem plul bezpečněji, protože jsem zůstal ve stabilním počasí. S novou lodí Sodebo Ultim 3 to bude něco zcela jiného. Budeme schopni jet mnohem rychleji ve srovnání s rychlostí větru. To znamená, že nejenže stihneme danou tlakovou níži, ale doženeme i tu, která jí předcházela. Šílené, že?
Jedinou neznámou je skipper. Vůbec netuším, jak budu schopný ovládat svou loď v těchto podmínkách. Vše bude nové! Vracím se k základům.
Foto Sodebo
Thomas Coville
Jakou loď jste měl nejraději?
Loď je jen nástroj. Nejraději jsem na oceánu, jen příroda a já. To mne naplňuje a cítím se být sám sebou. Na lodi nezáleží. Plavby na mé předchozí lodi jsem si ale opravdu užíval. Původně patřila legendě jachtingu Olivieru de Kersauson. Upravil jsem ji a vylepšil. Plavit se na ní pro mne znamenalo udržení jeho jména a odkazu, ale také to pro mne byla výzva, závod.
Příběh mé nové lodi je úplně jiný. Začali jsme s papírem v ruce a čtrnácti experty. Ne pouze jedním architektem. A tak i vztah k této lodi budu mít jiný. Už se těším.
8154
Související články
Přešel Messinu suchou nohou
Přešel Messinu suchou nohou
Nejde sice o biblický zázrak, i když pro mě to určité prvky zázraku jeví. Jaan Roose z jisté nejmenované pobaltské země přešel po kusu popruhu Messinu. Mezi dvěma elektrickými sloupy, které si jistě ti, kdo tudy pluli, pamatují. 3646 metrů, ve výšce 220 metrů nad hladinou moře.
Největší příliv na světě
Největší příliv na světě
Kde je na světě největší rozdíl hladin mezi přílivem a odlivem? Kolik to je? V Benátkách je maximum 1,2 m, Na Tenerife je to 2,5 m, V Hamburku 4,6 m. Kde je největší příliv v Evropě a jaký je největší skok na světě?
Proč je hurikán Beryl rekordní?
Proč je hurikán Beryl rekordní?
Hurikán Beryl zasáhl oblast mezi Grenadou a Sv.Vincentem silou nejvyššího 5. stupně na Saffir-Simpsonově stupnici. Záběry například z ostrova Carriacou ukazují většinu staveb zničených. Jde o nejčasnější hurikán v historii sledování, který dosáhl 5. stupně. Co za to může?