Letní bóra znamená ztroskotání, záchrany majetků a životů
Na Jadranu začala hlavní sezóna. A s ní přišla i bóra. Nikoli zimní bóra s býčí silou, ale letní bóra, která má do zimní daleko. Výsledkem jsou ztroskotané jachty a záchrany životů podél pobřeží Jadranu.
Včera v 0044 přijala MRCC Rijeka nouzové volání 15 metrů dlouhé jachty s dvojčlennou posádkou (jeden nezletilý), která skončila svoji plavbu na břehu ostrůvku Mala Sestrica na Kornatech. Posádce se podařilo evakuovat na břeh, kde byla později v podchlazeném stavu vyzvednuta lodí kapitanátu. Vzhledem k podchlazení byli oba nešťastní jachtaři převezeni do nemocnice v Zadaru. Vrak lodě zůstal na místě, čekal na uklidnění počasí, aby mohl být vyproštěn.
Jen ve splitské oblasti musel kapitanát spolu s s pracovníky pomorske policie řešit šest událostí. Nejvíce na Paklených otocích. Jedna plachetnice najela na mělčinu v zátoce Stipanska. Pracovníci kapitanátu z Hvaru vyrazili na místo ve 2140, jachtu našli, ale na palubě, místo 10 Švédů nebyla ani noha. Jednalo se o charterovou jachtu.
Ve 2220 další volání, zase Pakleni otoci, opět 10 osob na palubě. Tentokrát se ale nevypařili, jako švédští jachtaři, ale komunikovali se záchrannými složkami. Loď hvarského kapitanátu našla havarovanou jachtu v zátoce Taršće. Nikdo nebyl zraněn, jachtu vzali do vleku a odtáhli ji do zátoky Soline.
Další složité, ale ne nouzové, situace kapitanát ve Splitu řešil s firmami, které se zabývají záchranou na komerční bázi. Všechny případy se podařilo úspěšně ukončit. Moře bez znečištění, škody na lodích malé.
Každému a vždy se může stát, že se dostane do nouzové situace. Je však třeba sám sobě položit otázku, jestli jsme na složité situace na moři připraveni. Jedna věc je dostat do ruky kapitánský průkaz. Něco jiného ale, dokázat rozpoznat přicházející náročné podmínky a následně je zvládnout. Stále znovu opakujeme, že papír v ruce z nikoho dobrého jachtaře neudělá. A spoléhat se podobně jako na silnici na to, že si v případě nutnosti zavoláme pomoc, nemusí dopadnout dobře.
1922
Související články
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Na ministerstvu války na Novém Zélandu mají hlavy v dlaních. Jedinou nehodou přišel ostrovní stát o 11 % svého vojenského námořnictva. To má přitom na starosti ochranu 4 300 000 km2 exkluzivní ekonomické zóny. Celá Evropa je přitom jen cca dvakrát větší.
Když nevíš co, opustíš loď?
Když nevíš co, opustíš loď?
Na Šoltě v přístavu Maslinica se potopil katamaran. Došlo k tomu v pátek. Vyvázán byl u mola proti maríně, na severní straně zátoky. Zajímavý je příběh, který za potopením je.