Letní bóra znamená ztroskotání, záchrany majetků a životů
Na Jadranu začala hlavní sezóna. A s ní přišla i bóra. Nikoli zimní bóra s býčí silou, ale letní bóra, která má do zimní daleko. Výsledkem jsou ztroskotané jachty a záchrany životů podél pobřeží Jadranu.
Včera v 0044 přijala MRCC Rijeka nouzové volání 15 metrů dlouhé jachty s dvojčlennou posádkou (jeden nezletilý), která skončila svoji plavbu na břehu ostrůvku Mala Sestrica na Kornatech. Posádce se podařilo evakuovat na břeh, kde byla později v podchlazeném stavu vyzvednuta lodí kapitanátu. Vzhledem k podchlazení byli oba nešťastní jachtaři převezeni do nemocnice v Zadaru. Vrak lodě zůstal na místě, čekal na uklidnění počasí, aby mohl být vyproštěn.
Jen ve splitské oblasti musel kapitanát spolu s s pracovníky pomorske policie řešit šest událostí. Nejvíce na Paklených otocích. Jedna plachetnice najela na mělčinu v zátoce Stipanska. Pracovníci kapitanátu z Hvaru vyrazili na místo ve 2140, jachtu našli, ale na palubě, místo 10 Švédů nebyla ani noha. Jednalo se o charterovou jachtu.
Ve 2220 další volání, zase Pakleni otoci, opět 10 osob na palubě. Tentokrát se ale nevypařili, jako švédští jachtaři, ale komunikovali se záchrannými složkami. Loď hvarského kapitanátu našla havarovanou jachtu v zátoce Taršće. Nikdo nebyl zraněn, jachtu vzali do vleku a odtáhli ji do zátoky Soline.
Další složité, ale ne nouzové, situace kapitanát ve Splitu řešil s firmami, které se zabývají záchranou na komerční bázi. Všechny případy se podařilo úspěšně ukončit. Moře bez znečištění, škody na lodích malé.
Každému a vždy se může stát, že se dostane do nouzové situace. Je však třeba sám sobě položit otázku, jestli jsme na složité situace na moři připraveni. Jedna věc je dostat do ruky kapitánský průkaz. Něco jiného ale, dokázat rozpoznat přicházející náročné podmínky a následně je zvládnout. Stále znovu opakujeme, že papír v ruce z nikoho dobrého jachtaře neudělá. A spoléhat se podobně jako na silnici na to, že si v případě nutnosti zavoláme pomoc, nemusí dopadnout dobře.
2193
Související články
Byla za tragédií chyba loděnice?
Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Vyzvednutí vraku megajachty Bayesian bylo pozastaveno. Při odstraňování takeláže zemřel devětatřicetiletý potápěč. Primární je vyšetření příčin smrti holandského profesionála.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?