Kolik stojí pomoc na moři?
Kamarád měl potíže s převodovkou na své 39 stop dlouhé plachetnici. Zvažoval odtažení firmou, která z pomoci na moři žije. Nástřel ceny však předčil jakákoli očekávání. Nejen jeho, ale i naše. Mělo by jít o varování pro všechny jachtaře.
Jste v zátoce nedaleko Palmižany a vypoví vám službu převodovka. Necháte se odtáhnout do maríny a zjistíte, že oprava převodovky nebude na místě možná. Protože předpověď slibuje bezvětří, jsou vám plachty k ničemu. Proto pro návrat na Murter zvažujete využití služby Sea Help. Jste však prozíraví a necháte si nejdřív poslat rozpočet. Číslo, které se vám objeví před očima, vám vyrazí dech. Přemýšlíte, jestli se nesekli v měně, jestli neposunuli desetinou čárku. Nic z toho. Firma Sea Help vyčíslila odtažení z Palmižany na Murter na 6750 EUR.
Ano, ještě jednou, je to 6750 EUR za necelých 60 mil! Více než 100 EUR za jednu jedinou míli! Slušnej byznys.
Pomoc v názvu společnosti si představuji trochu jinak. Toto není pomoc, ale sdírání z kůže.
Po jednání s českým zástupcem se sice podařilo snížit cenu na polovic, ale musel by se postižený upsat k asistenčním službám u Sea Help.
Trochu to připomíná vybírání výpalného. Upiš se, zaplať a my tě pak nestáhneme z kůže.
V některých zemích (Holandsko, Německo, Anglie) fungují dobrovolné organizace, které pomáhají na moři v nouzi. Za jejich služby se neplatí, žijí z darů. V Chorvatsku nic takového není a v případě nouze přicházejí na řadu společnosti jako Sea Help. Tedy komerční společnosti.
Příklad
Najedete na mělčinu a zavoláte pomoc. Protože nejde o bezprostřední ohrožení života nebo o rozsáhlou ekologickou škodu, odmítne vám pomoci policie i pobřežní stráž a zavolají komerční službu. Nemáte šanci a zaplatit musíte.
Zákony nahrávají v Chorvatsku těmto službám.
Není to ale nic neobvyklého, protože i u nás jsou mnohdy zákony postavené pro dobro jedné či více firem. Příkladem budiž odečítání získaných bodů řidičům, kteří na autodromu v Mostě absolvují školu smyku. To snad postrádá ještě více logiky, než chorvatští záchranáři (to jen na okraj, aby se zase neozývaly výkřiky, že takoví vydřiduši nikde jinde nejsou).
A ještě jedna poznámka. Tato společnost není aktivní jen v Chorvatsku.
6132
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?