Když elektronické mapy chybují
V týdnu jsme v jednom článku řešili, jestli má papírová mapa stále smysl. Reakce na Facebooku byly početné. Rád bych se do diskuze připojil s kolizí nákladní lodě a vrtné plošiny v Mexickém zálivu, která byla vyřazena z provozu.
7. ledna 2021 vrazila loď Ocean Princess do vyřazené plošiny na těžbu ropy a plynu SP-83A. Plošina byla opuštěná, na lodi ke zranění nedošlo. Přesto vznikla škoda 1,5 milionu USD. Ukázalo se, že plošina nebyla zobrazena na elektronických mapách NOAA, které na můstku byly používány v systému ECDIS. Byla však zakreslena na papírové mapě British Admiralty.
Je třeba dodat, že NOAA neměla plošinu zakreslenu ani na papírových mapách od roku 2010. Nejde tedy jen o chybu elektronických map.
Zdroj Navionics
Vypadá to, že se východní znaky splašily.
Ale pojďme se podívat ještě na další nepřesnosti. Čtenář Jiří Sklenář nám poslal náhled z Navionics. Dva východní kardinální znaky na pozici západně od útesu se zdají být nebezpečnou mýlkou. Většina charterových jachtařů chybu nepozná, protože nezná kardinální znaky.
Zdroj Navionics
Křížek značící skálu na hladině je v hloubce 14 - 16 m
A podívejme se také k ostrůvku Žižanj (jižně od Pašmanu). Mělčinu s kardinálním znakem najdeme i na papírových mapách. Východně od mělčiny je na hloubce 14 – 16 m křížek se čtveřicí teček. Tato značka je na mapách vyčleněna pro útesy, které jsou při CD na hladině. To by ovšem znamenalo, že je u Biogradu jeden z největších odlivů na světě. A navíc se to podařilo utajit!
Ne, konec srandy. Chyby jsou všude. A podle elektronických map jezdíme všichni. Jen se mi stává, když se mi něco nezdá, že se stále ještě podívám do papírové mapy. A jak jsem psal v minulém článku, pro celkový přehled je papírová mapa lepší než displej telefonu. Speciálně pro ty, kterým chybí zkušenosti.
Je jen jeden velký nedostatek papírových map, kterého jsem si všiml až v posledních letech. Když za horšího osvětlení mžourám na papírovou mapu, zjišťuji, že známá dvouprstá funkce ZOOM tu nefunguje.
1731
Související články
Byla za tragédií chyba loděnice?
Byla za tragédií chyba loděnice?
Z britské MAIB zveřejnila předběžné informace o nedostatečné stabilitě megajachty Bayesian, která mohla vést ke tragickému překlopení a potopení jachty.
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Záchrana vraku pozastavena, zemřel potápěč
Vyzvednutí vraku megajachty Bayesian bylo pozastaveno. Při odstraňování takeláže zemřel devětatřicetiletý potápěč. Primární je vyšetření příčin smrti holandského profesionála.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?