Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Zaprvé je důležité vědět, že boční vlečení použijeme až na klidné hladině. Vlečeme-li jachtu na moři, mnohem bezpečnější je vlečení za zádí. Při bočním vlečení stačí i malé vlny k tomu, aby hrozilo nebezpečí poškození vlečné, nebo vlečené lodě. Na vlnách se lodě houpají, veškeré nárazy jsou přenášeny na vazáky, které trpí. V případě dvou plachetnic hrozí nebezpečí poškození stěžňů.
Až v přístavu
Pokud je to tedy možné, na boční vlečení přejdeme až těsně před přístavem, nebo v přístavu. Až v přístavu tehdy, pokud je tam na manévr dostatek místa.
Vlečná loď dále vzadu
Aby bylo možné sestavu snadněji kormidlovat, měla by být vlečná loď dále vzadu. Její kormidlo je na konci sestavy. Samozřejmostí je u plachetnic také posunutí lodí vůči sobě tak, aby stěžně nebyly v jedné linii, aby nemohlo dojít k tomu, že při rozhoupání budou o sebe mlátit a poškodí se.
Pevně svázat
Důležité je sestavu k sobě pevně svázat, aby se lodě vůči sobě nepohybovaly. Použijeme springy, dotáhneme je a následně dotáhneme příďové a záďové lano. Lodě by měly mířit příděmi velmi mírně od sebe, aby měly tendenci se od sebe vzdalovat a nikoli naopak.
Důležité při vyvazování je rozmístění vazáků a tvar lodě. Zde je třeba zapojit vlastní invenci. Nebude dobré, pokud se budou lana například opírat o relingové sloupky, jejichž ukotvení by mohlo být poškozeno. Nákres je proto třeba brát jako orientační. Springy jsou ale vždy nutné. bez nich by se lodě pohybovaly vůči sobě.
Pozor na setrvačnost
Takto svázané lodě umožňují se sestavou manévrovat, dostat invalidní loď na požadované místo. Jen pozor na jedno. Na setrvačnost. Jedna loď vleče, druhá je vlečená. Pokusíme-li se například zastavit, celá sestava se začne stáčet. Při vyšších rychlostech se bude výrazně stáčet. Zvláště v případě, že vlečná loď je menší a lehčí.
Při změně chodu motoru na přední chod u jachet s jedním listem kormidla může pomoci proti nechtěnému stáčení prop wash.
Manévry tedy vyžadují opatrnost a určitou praxi. Své o tom mohou říci účastníci našich kurzů nouzových situací v Chorvatsku.
737
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.