Je nebezpečné, ale snadné, toto přehlédnout
Včera jsme pluli ze Splitských vrat do přístavu Stari Grad na Hvaru. Tři míle za vratama mohlo dojít k nebezpečné kolizi.
V té chvíli tři lodě mířily přímo do vlečného lana remorkéru, který táhl část rybářských sádek směrem k Brači. Stačilo málo a jedna z trojice jachet skončila ve vlečném laně.
Z vleku byla vidět jen část zasahující cca 30 cm nad hladinu. Černá část, snadno přehlédnutelná. Remorkér byl vzdálen nejméně 200 metrů. Jestli měl, nebo neměl vyvěšený dvoukuželový znak, jak vyžaduje COLREG, nebylo vidět, byl příliš daleko.
Foto Daniel Vodička
Míjíme vlečené sádky.
Byla-li délka vleku přes 200 m (vše jsou jen odhady), měl být dvoukuželový znak i na vlečených sádkách. Nebyl tam. Jen původně žlutý (již dávno byla barva jen tušitelná) kříž. I kdyby byl, byl by snadno přehlédnutelný.
Míříte-li mezi remorkér a vlečený objekt, snadno si můžete nevšinout.Vzdálenost je nečekaně veliká. Navíc v tomto případě nebylo nemožné přehlédnout i vlečený předmět.
Nakonec v posledním momentu zareagovala i nejnepozornější z trojice jachet mířících do lana a velkým obloukem se vyhnula. Mělo by to ale být varováním, že i takové věci se na moři dějí a je třeba vést nepřetržité pozorování, jak velí COLREG.
Ještě na závěr…
O vleku bychom se asi dozvěděli z navigačních varování na VHF.
Pokud bychom je poslouchali…
6523
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.