Jak vysvobodit katamaran ze Ždrelacu
Minulý týden jsme sdíleli video, na kterém dochází k velmi nešetrnému vysvobozování katamaranu, který se zasekl pod mostem Ždrelac. Po mnoha velmi bolavých pokusech se podaří loď dostat ven. Myslím si však, že velkými škodami. Je toto správné řešení?
Most Ždrelac je poněkud nešťastné konstrukce. Lodě určité délky stěžně se mohou zaseknout pod mostem a dostat se ven není snadné. Speciálně to platí o katamaránech, kde není řešením náklon do boku.
Video, na kterém probíhá snad 10 nebo 20 pokusů dostat katamaran ven, zatím zmizelo z webu. Dovedu si představit, že například pojišťovnám se nemuselo líbit. Respektive se jim nemusel líbit postup chorvatských vysvobozovačů, kteří rozhodně nevypadají, že by chtěli minimalizovat škody.
Také v naší facebookové skupině se rozproudila diskuze, jak katamaran dostat ven a tolik neškodit.
Poslední z řady pokusů. Podařil se...
Inspirace jednotrupými loděmi však podle mého není ta správná. Naklonit turistický katamaran na bok není snadné.
Osobně bych se přikláněl k jinému řešení. Na videu z vyprošťování je vidět, že katamaran vytahují zpod mostu za příď. K tomu, aby se pokus povedl, je třeba, aby se výrazně zanořila záď, respektive zádě. Ty však mají velký výtlak a při mnoha pokusech se dílo nedaří. Nebylo by lepší to otočit a vytahovat katamaran ven zádí napřed? Výtlak přídí je proti zádím zanedbatelný a lépe se zanoří.
Navíc by mohlo být možné loď v předozadním směru naklonit, tím, že se pod zádí nafoukne vak, který se používá například při zvedání zatopených lodí. Přídě by se měly zanořit a loď naklonit. Je samozřejmě otázka, jestli by zanoření a náklon byly dostatečné, ale nic jiného nás tady v redakci nenapadá. A to jsme dali všichni hlavy dohromady…
Nebo máte nějaký jiný nápad?
Tak vypadá poškozený stěžeň jednotrupé jachty po uvíznutí pod mostem.
Poznámka na závěr
To, že se podařilo dostat katamaran ven bez prasklého stěžně neznamená, že stěžeň a další části lodě nejsou zralé na výměnu. Podívejte se na video poškozeného stěžně na jednotrupé jachtě.
1185
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.