Jak vyplout sólo
Jste sami na zelené plachetnici a potřebujete vyplout z tohoto místa. Jak na to? Jak postupovat, aby byl celý manévr bezpečný a pod kontrolou? Je to jednoduché. Pokud víte, jak postupovat.
Plachetnice je vyvázaná na místě, které se na první pohled může zdát složitější. Stačí ale umět pracovat se záďovým springem a je to hračka.
Začneme tím, že si připravíme jeden fendr na levobok dozadu. Nastartujeme motor a zařadíme přední chod. Kormidlo stočíme k molu. Prop wash nám bude tlačit příď k molu a jachta bude stabilní na záďovém laně. Nyní můžeme bez obav odejít na příď a odvázat příďový spring a příďové vyvazovací lano, které nepotřebujeme. Díky přednímu chodu a využití prop wash bude jachta i nadále u mola stabilní. Máme čas na návrat ke kormidlu.
Na chvíli zařadíme neutrál a následně odvážeme záďové vyvazovací lano. Budeme se otáčet na záďovém springu přídí od mola. Zařadíme zpětný chod, opřeme se do springu, záď se opře o molo a příď se vzdaluje vlivem páky mezi vazákem, na kterém je uvázaný spring a lodním šroubem táhnoucím záď dozadu, od mola.
Jakmile je příď dostatečně daleko od mola, zařadíme neutrál, stáhneme spring na palubu, zařadíme přední chod a vyplouváme na střed přístavního bazénu.
Protože při zařazení zpětného chodu bude záď stáčena vlivem prop walku vlevo (pravotočivý lodní šroub), musíme stočit záď vpravo, abychom prop walk kompenzovali. Proto stáčíme na středu bazénu kormidlo vlevo a řadíme zpětný chod. Záď se stáčí vlivem kormidla a plavby vpřed vpravo, prop walk ji táhne vlevo. Jachta začíná couvat středem bazénu k výjezdu. Dál už stačí jen pozorně kormidlovat a jsme venku.
Zítra se podíváme na to, jak na toto místo zase sólo zajet.
A pokud vás to zajímá, již brzy budeme vypisovat jarní kurzy přístavních manévrů. Tam se toho můžete hodně naučit. A získat představu, jak na to.
1480
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.