Search
× Search
For Boat_2024_TOP
Jak spí sóloví jachtaři
Daniel Vodička

Jak spí sóloví jachtaři

Strava a spánek jsou pro sólové jachtaře extrémně důležité. Zvláště když se vydají na dlouhou plavbu kolem světa na Ultim trimaranu, jako je tomu při právě probíhajícím závodu Arkea Ultim Challenge.

"Chcete-li vydržet, musíte dobře jíst a spát," opakuje Charles Caudrelier, skipper trimaranu Maxi Edmond de Rothschild. Sólový jachtař během závodu nemůže spát každou noc osm hodin v kuse. Dobře se vyspat je samo o sobě uměním, které vyžaduje přípravu jak technickou, tak psychologickou.

Sóloví jachtaři nemají na výběr. Když odstartují do závodu, přechází na systém na chvilkových zdřímnutí v délce od několika do 90 minut. Armel Le Cléac'h vysvětluje. "Snažíme se spát co nejpravidelněji pětkrát, šestkrát, možná sedmkrát kumulovaně během jakýchkoli 24 hodin v intervalech 30 až 90 minut."

Spát, když to jde

Zlaté pravidlo zní: Na nic nečekejte a využijte každou příležitost. "Jakmile jsou dobré podmínky, musíte spát".

"Na startu jsou závodníci ve skvělé kondici. Dejme tomu 2 dny.  Ale jak vydávají energii, nevyhnutelně se dostávají do spánkového deficitu," vysvětluje Sébastien Josse, člen týmu Banque Populaire. " Trochu si zdřímnou, probudí se, aby všechno zkontrolovali, a pokud to jde, mohou zase usnout.“ Takto je možné nakumulovat za den 6 až 8 hodin spánku.

Každý ze závodníků také hledá technické řešení, které mu nejvíce vyhovuje.

Armel Le Cléac'h má v nástavbě umístěnou matraci vyrobenou na míru. Na lodi Sodebo Thomas Coville provedl mnoho testů, aby našel nejvhodnější polštáře. V jeho případě jde o obří polštář pod tělo, polštář na krk a další pod kolena. Coville navíc během spánku používá pásku přes oči.

Pro hluboký a klidný spánek je důležité dosáhnout stavu uvolnění, relaxace. Aby toho Thomas Coville dosáhl, spolupracoval s freediverkou Alicí Modolo. Stejně tak Charles Caudrelier, který spolupracoval s Arnaudem Jeraldem, držitelem rekordu ve freedivingu (122 metrů).

Jerald nám o tom vypráví: "Charles se chtěl odpojit kdykoli může, od lodi, od čísel a stresu, od všech informací, které musí mít na očích. Chtěl mít možnost volby. Ve freedivingu s tím pracujeme. Začínáme prací na dýchání, abychom snížili tepovou frekvenci a začali se odpoutávat."

 

Zkušenosti pomáhají....

"Ve chvílích stresu se však vracíme ke zkušenostem". Vše, co se jachtaři dříve naučili o svém spánku, jak ho dny a noci zvládají, jak bojují sami se sebou při Solitaire du Figaro, při závodech přes Atlantik, vše pomáhá. "Každý má svůj vlastní způsob, jak usnout," říká před startem osminásobný účastník La Solitaire du Figaro Anthony Marchand (Actual Ultim 3). „Je důležité dobře znát sám sebe! "

Nebezpečné jsou okamžiky, kdy je tělo vystresované a příliš unavené, když je hluboko v červených číslech. To je chvíle, kdy je třeba být mimořádně ostražitý. Po několika dnech v náročných podmínkách, jako například při průjezdu frontou v polovině prvního týdne po startu, není neobvyklé, že dojde k pádu, nebo ke zranění kvůli nedostatku energie.

Každý má svůj způsob, jak se probudit

"Zvuk budíku je velmi hlučný a ostrý," vysvětluje Sébastien Josse. "Problém je v tom, že někdy jste tak unavení, že ho nakonec začleníte do svého snu a nakonec čekáte 5 až 10 minut, než na něj zareagujete."

Závodníci vědí, že závod mohou prohrát kvůli pozdnímu probuzení. Všichni mají v paměti nešťastnou příhodu Alexe Thomsona na Route du Rhum 2018: několik mil před cílem se nevzbudil a narazil do útesu.

Tělo však má velkou schopnost se přizpůsobit a řízení spánku na palubě je toho důkazem. "Samozřejmě se někdy probudíte a potřebujete pár vteřin, abyste si vzpomněli, kde jste. Na palubě, při závodě, s takovou a takovou konfigurací plachet a takovou a takovou rychlostí," vysvětluje Sébastien Josse. " Ale většinou se probudíte těsně před budíkem. To znamená, že po probuzení nejste příliš unavení... A v tom je kouzlo zkušenosti, v poznání sebe sama a svých limitů."

544
Na horu