Jak náročný a nebezpečný je poslední krok k záchraně
V bouři na Atlantiku přijdete o kormidlo. Fouká 10 Beauforta, spouštíte Mayday. Na scénu připlouvá zachránce, stačí vylézt na palubu. Zdá se, že jste zachráněni. K faktické záchraně je ale ještě daleko…
21. října Federico Lucchi přišel na své jachtě Sonic 23 o kormidlo. Stalo se tak na Atlantiku, na lodi byl sám a vítr foukal kolem 50 uzlů. Kormidlo bylo za těchto podmínek neopravitelné, tak se rozhodl odvysílat MAYDAY. Na pomoc mu vyplul 180 metrů dlouhý tanker Seaways Lookout vzdálený 70 mil.
Čekání trvalo 6 hodin.
Záchrana na dosah
Jakmile se obě lodě dostaly na dosah VHF, byly domluveny detaily záchrany. Kapitán tankeru prohlásil, že se pokusí nechat driftovat bezmocnou plachetnici k tankeru a Lucchi přitom vylaze na palubu po provazovém žebříku. Aby toto bylo umožněno, požádal Lucchiho, aby nechal na plachetnici spadnout stěžeň. Následovala hodina, kdy se v noční tmě všichni snažili dostát předloženému plánu. Neúspěšně.
Není to tak snadné
Nakonec se ukázalo, že podmínky jsou pro tento způsob záchrany příliš náročné. Plán B počítal s vystřelením lana na plachetnici, přetažení lana s kruhem a vytažení trosečníka na palubu tankeru.
Na první pokus se podařilo na plachetnici dostat střílecí lanko, ale Lucchimu se nepodařilo v silném větru přetáhnout na palubu silné lano. Vítr a moře byly silnější…
Tahat o život
Téměř další hodinu trvalo, než se podařilo tanker znovu vmanévrovat do vhodné pozice. Tentokrát již Lucchi tahal jako o život a podařilo se mu lano s kruhem dostat na palubu. Jen mu tenké lanko rozedřelo ruce, jak vítr strhával lano visící ve vzduchu.
Byl připraven na evakuaci. Měl s sebou sbalené nezbytnosti, deník, elektroniku, cennosti). Vše strčil do nepromokavého pytle, který přivázal k pasu a skočil do vody.
Jen se dostat na palubu
Posádka tankeru ho přitáhla a začala ho vytahovat nahoru pomocí sítě. Nebylo to jednoduché, vlny s trosečníkem mlátily o trup.
Bohužel, do pytle s cennostmi se dostala voda, tížil u pasu. Vyšplhat na palubu tankeru bylo extrémně náročné. A dostat se na palubu. Nakonec se to ale podařilo. Posádka tankeru zachránila Federicu Lucchimu život. Bohužel filmy z bouře byly nenávratně zničeny.
Aby bylo jasné, že je to extrémně náročné
Video je vynikající pro představu, jak extrémně náročná je i poslední část záchrany, kdy je již zachránce na místě a „stačí“ se dostat na palubu.
Co není vidět? Jak celou záchranu dokáže ztížit strach, panika, mořská nemoc, prochladnutí.
1324
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?