Jak mohlo dojít k poškození stěžně?
Na jachtě Malizia řeší dnes posádka podélnou prasklinu na vrcholu stěžně. Jak mohlo ke skoro 30 cm dlouhé prasklině dojít? Čím je poškození způsobeno?
Jak je na snímku vidět, prasklinu způsobilo lano. Jde o výtah plachty Code 0, který se zařízl do stěžně. K poškození došlo ve chvíli, kdy selhal zámek držící plachtu na stěžni a uvolnil se. Plachta v té chvíli visela jen na výtahu, který je zde určen jen k vytažení plachty. Po vytažení a zacvaknutí do zámku je výtah volný.
Zámek
Příklad funkce zámku na výtah plachty.
Na běžných nám známých jachtách jsou plachty vytaženy výtahem na stěžeň. Výtah se dopne, zaklapne se stoper a výtah drží plachtu nahoře. Chceme-li plachtu více napnout, dotáhneme výtah.
Na závodních lodích je jiný systém. Výtah, který je tenčí a tedy i lehčí, než by byl na turistické jachtě, slouží pouze k vytažení plachty nahoru na stěžeň. Výtah nahoře na stěžni prochází zámkem, do kterého po vytažení plachty zapadne protikus na plachtě. V té chvíli plachta drží na zámku a je možné výtah uvolnit. Případné dopínání předního lemu plachty řeší tack line na jejím spodku.
Selhání na Malizia
Když se na Malizia uvolnil zámek Code 0 a plachta spadla do vody, veškerá síla visela na výtahu (jachta vlekla plachtu vodou). Průchod výtahu stěžněm přílišnou zátěž nevydržel, povolil a následně si lana prořízlo prasklinu ve stěžni.
Oprava
Jak jsme již napsali, na klidné vodě by byla oprava jednoduchá. Stačí prasklinu zaplátovat a slepit. Na stěžni, který poletuje z boku na bok, to nebude snadné. Mám osobní zkušenost s opravou na stěžni ve výšce 20 metrů nad hladinou na relativně klidném Atlantiku. Pobyt na stěžni znamal křečovité držení se jednou rukou a dvojicí chápavých nohou. Jedna ruka byla částěčně použitelná k opravám. Říkám částěčně, protože loď ve spolupráci s vlnami se mě ustavičně snažila setřást. To ještě byla jachta s běžnou křivkou stability. Na lodi IMOCA je i díky šířce stabilita mnohem vyšší a pohyby lodě jsou o to rychlejší, zběsilejší. Setřásání je intenzivnější.
1163
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.