I v přístavu je možné potopit loď…
Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?
Na úvod bych chtěl uvést, že nikdo nejsme k chybám imunní. Vždyť mýlit se je lidské… Na druhou stranu bychom jako skippeři měli dělat první i poslední, abychom podobným situacím, jako je tato na videu, zabránili. Ta loď tam stála jako sirotek uprostřed frontové linie...
Začneme přístavem v Bolu. Část určená pro navštěvující jachty není příliš krytá. A to jsme zvolili mírná slova. Přístav je víceméně otevřený z celého jižního sektoru. Jachta Dufour 470 Pura Vida stála u mola, které není kryté vůbec.
Ten den foukalo slabé jugo, které s nocí rychle sílilo až na 20 uzlů. Celé by se to dalo klasifikovat jako úspěšný pokus o sebevraždu jachty Pura Vida. Jak jsme již uvedli, přístav není z tohoto sektoru krytý a je jasné, že za jugo je molo nepoužitelné.
Varuje-li předpověď před jugem, nemohu si vybrat toto molo v přístavu Bol. pokud jsou ostatní místa plná, zamířil bych na Hvar do Vrbosky, která je nedaleko. Předpovědi jsou dnes vynikající a pro všechny dostupné. Navíc v místě, kde je mobilní signál.
A pak jsou tu v kontextu celé situace drobnosti. Mám-li stát u mola, které je takto nechráněné, na místo zacouvám, abych případným vlnkám (nikoli takovýmto vlnám) vystavoval příď a nemlátily mě do ploché zádě. A springy bych táhl z příďového a záďového vazáku, nikoli ze středu lodě. Dlouhé springy dokážou lépe absorbovat vlny než příďové a záďové lano. Ale znovu dodávám vlny řádově menší, než vidíme na videu.
Závěrem
Ta loď tam neměla co dělat. Je-li riziko, juga, nemohu si přeci stoupnout k molu, které je z jihovýchodu nekryté. Stoupnu si na místo, které je bezpečné. Že jsme uvázáni u mola neznamená, že jde o bezpečné stání.
2670
Související články
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Opuštěný katamaran na Atlantiku
Švédský katamaran Leopard 45 Karolina Viking byl opuštěn posádkou na Atlantiku západně od Kapverd. A vině bylo zatékání vody k motoru na pravoboku.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.