Search
× Search
Havárie celebrity vzbudila řadu otázek
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Havárie celebrity vzbudila řadu otázek

Jak se to mohlo stát? Kudy se do lodi valila voda? Proč opustil loď tak brzy? A proč na sobě nemá vestu? Otázek kolem havárie jachty Jambo německého jachtařského influencera Martina Daldrupa je mnoho. Do pátrání po odpovědích se pustil nejen web německého magazínu Yacht.

Jachta Bavaria 34 Jambo se potopila asi 900 námořních mil od brazilského pobřeží z dosud neobjasněných příčin. Daldrup, který je v Německu považován za jachtařskou celebritu s početnou komunitou fanoušků, se právě nacházel za polovinou své plavby z New Yorku do Kapského Města. Po opuštění lodi strávil noc hrůzy v záchranném ostrůvku na volném moři s čtyřmetrovými vlnami, než byl zachráněn nákladní lodí Alanis.

Pochybnosti kolem jednání 59letého jachtaře se objevily pár hodin po oznámení záchrany, když vystřídaly prvotní vyjádření díků a úlevy, píše Yacht. Jachtařská komunita si na sítích klade otázky, proč k havárii došlo, zda měl Daldrup opustit loď v daný okamžik a řeší i další okolnosti incidentu.

Sám Daldrup sled událostí vylíčil následovně: „Plul jsem proti větru při síle větru 5, když se najednou ozvala hlasitá rána.“ Zjevné podle Daldrupa bylo, že došlo k poškození kormidla, protože to zcela přestalo reagovat. Daldrup proto zahájil inspekci, aby zjistil rozsah poškození. „Brzy poté jsem v zadní kajutě slyšel, že se do lodi hrne voda.“

Netrvalo dlouho a v podpalubí se už nad podlážkami začala tvořit hladina. Kapitán okamžitě spustil bilge pumpu a krátce poté i další ponorné čerpadlo na 220 V. I to však bylo málo, voda nadále stoupala. Daldrup si uvědomil, že Jambo půjde ke dnu, a musel uskutečnit nejtěžší rozhodnutí v životě jachtaře - opustit palubu, vlézt do záchranného ostrůvku a nechat loď napospas. V záchranném ostrůvku pak strávil téměř 18 hodin.

Již v teple, na palubě nákladní lodi Alanis, celou událost zpětně analyzoval. „Myslím, že náraz utrhl kormidlo a také udělal díru do trupu na zádi.“ Za možné považuje i to, že díra se vytvořila na pravoboku, protože potápějící se jachta ležela na boku.

Podle Daldrupa byla příčinou nehody srážka s plovoucím objektem, kterým mohl být kontejner spadlý z paluby nákladní lodi. Otazníky se však týkají rychlosti, s níž do podpalubí natékala voda. Důvod k pochybnostem zavdal sám Daldrup, který tvrdil, že se Jambo začala potápět, ale na snímku, který sám zveřejnil na instagramu, je vidět jachta, která se zjevně zase tak rychle nepotápí, pokud se vůbec potápí. Zvláštní je i to, že Daldrup měl čas na „selfíčko“, ale ne na oblečení záchranné vesty. Na snímku navíc vyhlíží vzhledem k okolnostem docela spokojeně.

Než došlo k nehodě, měl za sebou Daldrup na plavbě z New Yorku 7 000 námořních mil bez jediného problému. Vyplul na začátku srpna, do Kapského Města měl v plánu dorazit 30. října. Do Jumba, kterou zakoupil v roce 2012, podle svých slov hodně investoval a loď byla údajně připravena na dlouhé oceánské plavby.

„Nevím, co bude dál, musím to nejprve strávit. Ale myslím si, že se k jachtingu vrátím,“ informoval z paluby Alanis. Ta jej dopraví do Saldanha Bay v Jihoafrické republice, pak bude následovat návrat do Německa, kde autora knihy K obzoru a dál bude pravděpodobně čekat náročné vyjednávání s pojišťovnou. Případ bude nejspíš nadále pod „kontrolou veřejnosti“, neboť Daldrup je aktivní a populární na celé řadě platforem - například jeho kanál na YouTube sleduje více než 50 tisíc fanoušků, na instagramu má přes 11 tisíc sledujících.

1936
Na horu