Emulze v převodovce znamená problém
Podíváte se na kontrolku oleje v převodovce a máte problém. Místo čistého oleje vidíte bílou emulzi. Jaký to má vliv na kauci? Významný. Jako vždy, když musí loď z vody.
Problém, o kterém zde píšeme, se vztahuje na jachty se saildrivem. Jachet s přímým náhonem (motor, převodovka, hřídel, lodní šroub) se to netýká. Tam se voda do převodovky nemůže dostat.
K narušení těsnosti saildrivu může dojít při namotání mooringu, nebo při jiném úderu do lodního šroubu. Za plavby můžete trefit větev stromu. Nebo cokoli jiného, co se udrží na úrovni hladiny. To se nejspíše stalo nyní během kapitánského kurzu instruktorovi Danu Přívarovi. Nedošlo k namotání mooringu, přesto při ukázce detailního převzetí lodi v převodovce objevili s posádkou emulzi. Přivolaný potápěč následně sundal lodní šroub a objevil pod ním poškození.
Co to dále znamená?
Foto Dan Přívara
Sundaný lodní šroub
Jasné je, že loď musí z vody. Je třeba vyměnit těsnění v noze saildrivu. Bez vytažení lodě z vody to není možné.
Vzhledem k tomu, kolik stojí vytažení jachty z vody a její následné opětovné spuštění na vodu, je jasné, že minimálně velká část kauce je pryč. A to se nebavíme o ceně práce a náhradních dílů.
Tedy, emulze v převodovce je špatná zpráva, oprava je nákladná. A není proto od věci, si olej v převodovce zkontrolovat při přebírání jachty. Abyste neměli pocit, že to na vás někdo narafičil.
348
Související články
Jak na jaře zničit fendr
Jak na jaře zničit fendr
Fendr neboli bokobran. Cena dle velikosti a kvality 1500 – 3500 Kč, pokud nepůjdeme do extrému. Za jedinou noc může být kaput. Co v noci nejčastěji ničí fendry?
Jak řeší Yacht Club Praha závadu na kotevním vrátku?
Jak řeší Yacht Club Praha závadu na kotevním vrátku?
Od Matěje Nováka z Yacht Club Praha tu máme další díl o všedních závadách, ke kterým dochází během roku na (nejen) charterových jachtách. Tentokrát závada na kotevním vrátku. Příčinou je únava materiálu.
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Vracíte se domu ze Splitu na Lastovo. U trajektu vám mechanik celý od šmíru řekne, že tenhle trajekt dnes určitě nikam nepojede. Jestli ještě pojede… Jmenuje se Oliver. Ten trajekt, ne ten mechanik.