Drama se šťastným koncem
Tapio Lehtinen, účastník Golden Globe Race zažil noční můru. Ozvala se rána a během 5 minut se jeho jachta potopila. Tapio se pouze stihl evakuovat do záchranného ostrůvku. K nehodě došlo na 40°jižní šířky v Indickém oceánu.
Tapia Lehtinena probudil zvláštní zvuk. Měl pět minut na útěk z potápějící se lodi. Čtyřiašedesátiletý závodník se stihl evakuovat a díky dobrému počasí mohl počkat na záchranu. Dorazila o den později. Nejprve jihoafrická závodnice Kirsten Neuschafer, pak byl naloděn na nákladní loď MV Darya Gayatri. Na té je nyní na cestě do Číny.
Co se však stalo na palubě Lehtinenovi jachty Asteria? Tapio stále nemůže uvěřit, že po pečlivé přípravě se loď Asteria potopila během pěti minut.
Z ostrůvku Lehtinen sledoval, jak se jeho jachta potápí. Stále pro něj zůstává příčina záhadou. Asteria byla kompletně přestavěna před pěti lety. Před plavbou kolem světa v roce 2018.
"Byla postavena jako tank, takže by mě nikdy nenapadlo, že z 36 lodí, které se těchto dvou závodů zúčastní, se potopí právě Asteria."
Podle Lehtinena loď do ničeho nenarazila. Rána, která ho vzbudila, přicházela ze zádi lodi. Mohla přijít zevnitř, ale také zvenčí.
Tapiovi trvalo asi 20 vteřin, než se dostal ze stísněné kóje. Voda se v té chvíli již valila ze zádi do trupu.
Loď měla tři vodotěsné přepážky na přídi a dvě vodotěsné přepážky na zádi. Všechny seacocky byly mezi dvojicí přepážek na zádi lodi. Pokud by došlo k selhání, voda by měla zůstat mezi přepážkami. To se nestalo.
"Voda přitékala zezadu takovou rychlostí, že si dokážu představit jediné: že by jeden z největších průchodů trupem zcela selhal, naplnil zadní prostor vodou a vedl k prasknutí vodotěsné přepážky. Ale stejně by mě zajímalo, jestli otvor o průměru deset centimetrů stačí na to, aby loď potopil během pěti minut."
O nehodě spekuluje odborník na windkormidla Peter Foerthmann, který se podílel na Lehtinenově přípravě na minulý ročník závodu na svém blogu.
Podle jeho závěrů je na vině uchycení windkormidla na zádi, respektive uchycení nového typu windkormidla Hydrovane, které více namáhá uchycení na lodi. Foerthmann spekuluje o selhání trupu v místě uchycení v důsledku dlouho trvajícího namáhání, které vedlo k zatopení zádě a prasknutí vodotěsných přepážek. Zajímavý článek najdete zde.
1019
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva
Na ministerstvu války na Novém Zélandu mají hlavy v dlaních. Jedinou nehodou přišel ostrovní stát o 11 % svého vojenského námořnictva. To má přitom na starosti ochranu 4 300 000 km2 exkluzivní ekonomické zóny. Celá Evropa je přitom jen cca dvakrát větší.