Dohra tragické nehody na Kornatech
Výsledky policejního šetření tragické víkendové nehody, ke které došlo na Kornatech, odhalily hrubé chyby, kterých se dvacetiletý mladík za kormidlem motorového člunu dopustil.
Nejzásadnější chyba, která ho bude ještě dlouho mrzet, je, že neměl na vedení člunu papíry. Základní chyba, která se v případě nehody stane klíčovou.
Zde bych se chtěl zastavit. Situace na moři nebývá stejná jako situace na silnici. Policejní čluny nekřižují moře jen proto, aby kontrolovaly skippery bez papírů nebo kormidelníky s alkoholem v krvi. Ve chvíli jakékoli nehody se však všechna pochybení sečtou a vystaví se účet. V té chvíli již neexistují výmluvy. Předpokládá se, že jste svéprávní lidé, kteří znají své povinnosti. Veškerá opomenutí jdou na váš vrub. A to se netýká jen absence řidičáku, ale také alkoholu v krvi, absence správného počtu záchranných vest na palubě a obecně jakéhokoli porušení zákonů a předpisů.
Průběh nehody
Na palubě motorového člunu s přívěsným motorem byli vedle mladíka za kormidlem tři Holanďané. Za zádí byl přivázaný kruh a na něm čtrnáctiletý Nizozemec. Před nehodou kormidelník změnil kurz vlevo, kruh za člunem se vychýlil a člun vzápětí změnil směr znovu vpravo. V té chvíli kruh s mládencem narazil do člunu. Mladý Holanďan utrpěl těžká zranění, kterým zanedlouho podlehl.
Vina a trest
Dvacetiletý chorvatský mladík byla zatčen šibenickou policií. Na triku má zabití a minimálně dvě vážná porušení zákonů. V první řadě absence potřebných papírů, ve druhé řadě pak plavbu ve skluzu v oblasti, kde je zakázaná. Tato provinění pro něj nevěstí nic dobrého.
Opomenutí, kterých se stávají dnes a denně stovky, tak mají tentokrát na svědomí lidský život a zničené životy nejméně dvou dalších rodin.
Podobná nehoda je tragédie. Ale může k ní dojít. Všichni dělají chyby. Neměli bychom ale dělat zbytečné chyby a podobná neštěstí přivolávat.
178007
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.