Další stovky kontejnerů v severním Pacifiku
260 kontejnerů spadlo z paluby kontejnerové lodi Maersk Eindhoven v severním Pacifiku. Je to další z řady velkých nehod této zimy na trase mezi Asií a Spojenými státy.
Tuto zimní sezónu je to jen na severu Pacifiku 3000 kontejnerů ztracených z palub kontejnerových lodí. To je více než dvojnásobek ročního průměru od roku 2008, který je 1382 utopených kontejnerů.
K nehodě došlo 17. února. Loď byla na cestě z čínského přístavu Xiamen do Los Angeles. Na Maersk Eindhoven došlo v bouři k poruše motoru. Neovladatelná loď se rozhoupala na vlnách a 260 kontejnerů nekontrolovaný pohyb nevydrželo. Když se podařilo motor opravit, nákladní loď se otočila a zamířila zpět do Asie.
V posledních měsících je to již několikátá velká nehoda. Z paluby One Aquila na začátku listopadu spadlo 100 kontejnerů, One Apus na začátku prosince přišla o téměř 2000 kontejnerů! Následovala Ever Liberal na začátku ledna s pouhými 36 kontejnery. Maersk Essen v lednu přišla o 750 kontejnerů a MSC Aries o 41 kontejner na konci ledna.
Maersk Eindhoven je podobně veliká loď, jako ostatní zmíněné, má kapacitu 13 100 kontejnerů, je 366 metrů dlouhá a 48 metrů široká. Na vodu byla spuštěna v roce 2010. Před nehodou se signifikantní výška vln v oblasti plavby pohybovala kolem 8 metrů, ale jedna vlna z tisíce dosahovala až dvojnásobné výšky.
Ztráta kontejnerů není jen ztráta ekonomická. V některých ze ztracených kontejnerů byl přepravován nebezpečný náklad, který neudělá oceánům a jejich obyvatelům dobře. Některé kontejnery se navíc nepotopí, nebo se nepotopí hned, a představují tak nebezpečí pro menší lodě (rybáři, jachtaři). Oceán je sice rozlehlý a pravděpodobnost srážky vlastně zanedbatelná, ale ve chvíli, kdy do moře padají tisíce kontejnerů, tak se výrazně zvyšuje.
Titulní foto: Maersk
3120
Související články
Skandinávský problém v Pacifiku
Skandinávský problém v Pacifiku
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje.
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.