Class 40 je třída, kde vývoj letí kupředu
V posledních letech byla velká pozornost v offshore jachtingu upřena na foily. Jsou sexy… Je tu ale třída, kde jsou foily zakázané, a přesto jde vývoj mílovými kroky dopředu. Vlastně nejde, letí dopředu. Je to Class 40.
Před pár lety běžné (relativně) jachty se proměnily k nepoznání. Kdo chce dnes uspět, má příď širokou jako vrata do stodoly. Trupy se zvláštními tvary přídí bývají nazývány scow, i když klasické scow to nejsou. Třídě dnes dominují designy architekta a závodníka Sama Manuarda. Prvních šest lodí Class 40 ve Fastnetu bylo podepsáno jeho jménem.
Dnes tu však máme jachtu Class 40 od někoho jiného. Za žlutým speciálem s číslem 171 stojí poprvé (ve třídě Class 40) kancelář VPLP, kterou známe z lodí IMOCA a velkých trimaranů. Všimněte si nízkého trupu, vysoké a úzké nástavby nástavby v přední části s mohutným krytem kokpitu, stěžně posunutého dozadu a samozřejmě přídě, kterou by nikdo na svojí turistickou jachtu nechtěl.
Když na to koukám, hlava mi to moc nebere. Ale asi to bude dost bláznivě jezdit!
I když… Nebyly hezčí doby, kdy byla rychlost závodních jachet přímo úměrná eleganci?
2074
Související články
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Co o foilech nevíte
Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.
Olympic 32, rychlost v genech
Olympic 32, rychlost v genech
Krása klasické jachty, nebo rychlost? To je třeba si rozhodnout před tím, než si vyberete Olympic 32. Jedná se o koncept, který musí lákat každého milovníka rychlosti.