Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.
Kdo je lepším skipperem, s kým poplujete raději? Ten, který tahá z rukávu jednu historku za druhou a všechny jsou plné krizových situací, které zvládl? Nebo druhý, který podobné historky nemá, protože se do krizových situací nedostává? Představte si to v autě. Pojedete na rodinnou dovolenou rádi s tím, který prolétává zatáčky ve smyku a jehož předjížděcí manévr je testem pevných nervů?
Nezávodíme
Pokud nejsme závodní jachtaři, mělo by být naší základní dovedností bezpečné dovezení lodě z bodu A do bodu B. S důrazem na slově BEZPEČNÉ. To si mnozí neuvědomují.
První, co musíme před plavbou udělat, je kontrola meteorologických podmínek. Vyplouváme jen tehdy, jsme-li si jistí, že dané podmínky zvládneme. Zvládneme je my, jako skippeři lodí, zvládne je naše aktuální posádka a zvládne je samozřejmě i naše loď. Co je bezpečné dnes, nemusí být bezpečné zítra.
Zodpovědnost
Máte čerstvou kapitánskou licenci. Razítko ještě nezaschlo, jste na moři a odpovídáte za vše. Za vše! To je třeba si uvědomit. Přečtěte si tento výborný článek od Kateřiny Staňkové (Křelinové).
Na palubě máte rodinku, děti, přátele… Všichni věří vašim dovednostem. Vaše sebedůvěra je nejslabším místem. Vy máte alespoň trochu přehled o tom, co příliš neumíte. A neumíte toho mnohem více. To si vtlučte do hlavy.
Zastihne-li vás na moři bouřlivé počasí, budete bezradní. Bude se po vás chtít, abyste rozdávali rozkazy, abyste veleli. Vy však budete mít potíže sami se sebou.
To není podceňování vašich schopností. To je realita.
Jak to chodí
Jeden příklad. Stojíte v nechutně drahé maríně, ve které jste zastavili jen omylem. Okolí nic moc, posádka se nudí a reptá. Všichni chtějí co nejrychleji pryč. Ohánějí se plánem plavby: „Večer musíme být v XY!“
Vy jste zkontrolovali předpověď a nezdá se vám to. Vítr má být silný, bude přecházet fronta. Nikam se vám nechce. Jste na lodi sám, kdo něco umí, ostatní se jen vezou. K čemu je jaké lano nevědí, a že se vinšna točí jen na jednu stranu, je pro ně překvapením.
Sliby
Nikam se vám nechce, ale řekněte to posádce. To bude keců. Od zkažené dovolené, přes 150 EUR za noc za marínu, až k zážitku na moři, které jim bouřlivé počasí slibuje. Řeknou vám, že jste srab, že se bojíte vyplout. Slíbí, že vám budou se vším pomáhat, Že to společnými silami zvládnete.
Realita
Jaká by byla realita? Necháte se ukecat a vyplujete. Po půl hodině je půlka posádky zalezlá v podpalubí a druhá je zelená na okraji paluby. Zvrací do vln a o tom, že by vám pomohli, nemůže být ani řeči. Ještě je musíte kontrolovat, aby nevypadli. Jste na palubě sám. Počasí, ve kterém jste nikdy nechtěli být.
A nevíte, co máte dělat. Parádní vyhlídka.
Největší odvaha je nevyplout
Abyste se do této situace nedostali, musíte v přístavu sebrat veškerou svoji odvahu a říci posádce, že se nikam nejede. Udělat rozhodnutí. Možná zbytečně připosrané, ale rozhodnutí.
To není vaše slabost, ale naopak síla. Ukazujete, že máte všech pět pohromadě a že máte situaci pevně v rukou.
Možná vám to budou někteří zazlívat (řeči o tom, jak si celý život přáli užít bouřku na moři, známe), ale ti rozumnější by vše měli pochopit. A ocenit, že jste schopni zhodnotit své síly.
Pokud se vám do toho nebude chtít, vzpomeňte si, co se stalo v Rimini před dvěma lety. Správné rozhodnutí nevyplout mohlo zachránit čtyři lidské životy.
17260
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.