Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Špatně uvázané lano na bóji, jachta se utrhla, narazila do druhé a způsobila nepříjemné škody. Stačilo se správně přivázat a k ničemu nemuselo dojít. Takto to je zkažený týden. Pro všechny zúčastněné.
Bavaria C38 z KWS s partou dederonů na palubě trávila dnešní noc na bóji na Molatu. Ráno se se jedna z nedalekých jachet utrhla z bóje a ve svižném jugu loď KWS atakovala. Výsledkem jsou škody, které jsou vidět na přiložených fotografiích. Na fotografii jachty, která celou nepříjemnost způsobila, je patrné utržené vyvazovací lano na přídi a zřejmá chyba, která za vše může.
Foto archiv Ládi Prouzy
Je dobře vidět, co nehodu způsobilo.
Vyvazovací lano vedlo z vazáku na pravoboku na bóji a zpět na vazák na levoboku (možná to bylo opačně, aby mě někdo nebral za slovo). Je to hezké, protože symetrické, vyvázání. Je ale na nic. Je nebezpečné. Jak jsme o tom již několikrát psali.
Jachta uvázaná na bóji se ve větru pohybuje z boku na bok. Pokud je lano vyvázáno takto (řekněme symetricky), při pohybu lodě se lano pohybuje okem bóje a dře se o ni. Stačí silnější vítr a lano se do rána předře. A to byl zjevně i tento případ.
Tedy vyvazovací lano vedoucí z pravého vazáku na bóji se vrací zpět na pravý vazák. Pojišťovací lano vedeme z levého vazáku na bóji a zpět na levý vazák.
A co bude nyní dále?
Na to jsme se zeptali Ládi Prouzy z KWS:
Správně by se vše mělo řešit jako nehoda na moři a hlásit kapitanátu příslušnému k oblasti, kde k nehodě došlo. To je ale časově náročné a posádka na dovolené z toho nebývá nadšená.
Proto jdu cestou zjistit údaje o majiteli či provozovateli lodě, pojistce a údajích skippera.
Když nebude pro pojišťovnu dostačující prohlášení, nebo nedohodneme-li se na vyrovnání škody, nahlásíme vše kapitanátu.
Nepříjemnosti pro všechny zúčastněné
Nehoda je nehoda a vždy k ní může dojít. Toto je ale zbytečnost. Nyní má zkaženou náladu posádka jachty, která vše způsobila a samozřejmě i poškození dederóni (pro mladší čtenáře vysvětlení: označení pro obyvatele východní části Německa v dobách ČSSR). Šťastný není Láďa Prouza z KWS, ani majitel jachty.
A to je všechny ještě čeká papírování…
2224
Související články
I v přístavu je možné potopit loď…
I v přístavu je možné potopit loď…
Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Proč je nebezpečná spadlá lávka?
Proč je nebezpečná spadlá lávka?
Lávce, po které se přechází na molo, se říká také passarella. Tato blbá fošna vás může přijít na stovky (a možná i tisíce) EUR, pokud si nedáte pozor.
Prasklý vant na Atlantiku
Prasklý vant na Atlantiku
Před lety jsme pluli přes Atlantik z Kanárů do Karibiku na jachtě dlouhé 43 stop. Přibližně 300 mil od našeho cíle jsme se dostali do naprostého bezvětří. Zrcadlová hladina se jen lehce dmula, nefoukalo zhola nic. Kvůli pařáku na palubě jsme přejmenovali polední hlídku na pánvičku.
Na mělčině. Co dělat?
Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?