showTop
× Search
Zimování jachty, elektrika a elektronika
Jan Koukal
/ Kategorie: Stavba a údržba

Zimování jachty, elektrika a elektronika

Čtenář, který si prošel předchozích sedm dílů seriálu o zimování jachty, tuší, že nás čekají poslední dvě důležitá témata - elektřina a motor.  V tomto dílu se blíže podíváme na to, jak na zimu připravit elektrické okruhy na lodi.

Zůstaňme v kontaktu

Pokud jde o elektriku na lodi, za provozu se závady obvykle projeví ihned. Před zimováním by nás tak měla čekat spíše rutinní kontrola a běžná údržba. Prohlédnout je třeba především stav kabelových vedení a funkčnost jejich propojení. Ověříme, zda na kontaktech, jako jsou svorky, spínače a pojistky, nepracuje koroze vzniklá působením vlhkosti.

Dále očistíme zástrčky, kontakty a svorky navigačních přístrojů, spínačů, žárovek a pojistek a ošetříme antikorozním olejem. Otevřeme navigační světla a vnitřek revitalizujeme kontaktním sprejem. Kvůli předejití kondenzaci otevřeme a necháme ventilovat ovládací panel.

Baterie

U konvenčních baterií překontrolujeme stav kyseliny, případně doplníme destilovanou vodu, a to zhruba 1 cm nad horní hranu desek. Baterie plně nabijeme a odpojíme. Během zimy je třeba stav baterií zkontrolovat, případně je dobít, protože jen nabitým bateriím mráz neuškodí.

Naopak „bezúdržbové“ baterie stačí plně nabít, nepotřebují doplňovat destilovanou vodu, ani se nemusejí během zimy dobíjet. Tudíž se do nich ani netřeba jakkoli dobývat. Povrch baterie a přípojné póly očistíme a lehce potřeme vazelínou. Před demontáží (nebo zapojením) odpojíme všechny spotřebiče. Při odpojování napřed odpojíme kostru (při připojení se tento spoj vytvoří jako poslední), aby se zabránilo zkratu. Zároveň si označíme póly, abychom na jaře baterie opět správně zapojili.

Suché články z elektronických přístrojů vyjmeme a kontakty nastříkáme kontaktním sprejem.

Snadno vyjmutelné elektronické přístroje je nejlépe z lodi odnést a uschovat doma v suché místnosti se stabilní teplotou. Jednak tím předejdeme riziku, že na zimovišti zaujmou nějaké nenechavé ruce, jednak by jim mohly škodit teplotní výkyvy, které vedou k vytvoření kondenzační vlhkosti.

Předchozí článek Zimování jachty, příslušenství
Další článek Přestavby obytných automobilů TPS centrum
Vytisknout
2052

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu