Zdarma publikace o elektronické navigaci
Papírové mapy, přesný čas, ruční zaměřovací kompas, nebo dokonce sextant, jsou pro většinu plujících po moři artefakty z doby, kdy byl svět ještě starý. Dnes máme lepší pomůcky. Známe ale jejich limity? Víme, jak je bezpečně používat?
Britská instituce Royal Institute of Navigation vydal užitečnou publikaci Electronic Navigation Systems, Guidance for the safe use on leisure vessels. Publikaci je možné si stáhnout zdarma ve formátu pdf.
V jednotlivých kapitolách se dozvíte, jak jednotlivé systémy fungují a jaké jsou jejich limity. Ať už jde o limity systému GPS (tedy i ostatních systémů na GPS závislých, například AIS), nebo o negativa mapových plotterů na jachtách, které mají obvykle jen malý monitor, na kterém nemá skipper bezpečný přehled o své plavbě. Součástí je i kapitola o vektorových a rastrových mapách, o přesnosti map, o technikách používaných při mapování, ale například i o kombinování satelitních a klasických námořních map.
V publikaci je i kapitola o radaru a AIS, o tom, co radar zachytí a ukáže a co nikoli a stejná pozornost je věnována i AIS.
Samostatná kapitola se zabývá problémy spolehlivosti elektrického systému na palubě, na jehož funkčnosti je veškerá dnešní elektronická navigace postavena.
V závěru najdete kapitolu o základních navigačních dovednostech, které musíte znát, ať už navigujete klasicky, nebo elektronicky.
V závěru najdete i odkazy na nehody, ke kterým došlo vlivem elektronické navigace.
Vynikající publikace, kterou je dobré si stáhnout a prostudovat.
4638
Související články
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Koncem minulého týdne se přehnala nad pobřežím Dalmácie fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč došlo k tolika nehodám?