showTop
× Search
Závod s časem pro favorita The Ocean Race
Daniel Vodička

Závod s časem pro favorita The Ocean Race

Vedoucí tým celkového pořadí The Ocean Race, vítěz dvou ze tří odjetých etap Holcim-PRB bojuje s časem. Zlomený stěžeň znamená velkou logistickou výzvu. Jde o statisíce euro a minuty a vteřiny spíše než dny a hodiny. Ve hře je nejdůležitější ze zbývajících etap.

Tým Holcim-PRB zažil na začátku čtvrté etapy nepříjemný šok, když za běžných podmínek přišel o stěžeň. V celkovém pořadí vede s 19 body, druhý v pořadí tým Malizia ztrácí 5 bodů. Za čtvrtou etapu se rozdělí 5 bodů, ale za pátou dvojnásobný počet. Právě pátá etapa je nyní tím, kam tým upírá veškeré své úsilí.

Třída IMOCA má k dispozici jeden náhradní stěžeň. Je určený pro podobné nehody. Jakmile bylo jasné, co se na Holcim-PRB stalo, začalo se ihned řešit, jak dostat nový stěžeň k lodi. Jedinou možností, jak dopravit stěžeň včas do Brazílie, aby mohl tým dokončit čtvrtou etapu, byla letecká doprava. Má to ale svá úskalí. Problémem není hmotnost stěžně (pár stovek kilo), ale jeho délka 28 metrů. Většina běžných letadel je rozdělena do sekcí. Například Boeing 737 má sekce o délce 10 m. A náklad se nakládá z boku. Na stěžeň nepoužitelné.

Na přepravu stěžně je tak nutné speciální nákladní letadlo, které je možné nakládat přes příď nebo záď. V úvahu přichází ukrajinský Antonov 124. Kvůli válce a zničení části flotily je přepravní kapacita velmi omezená. Podle odhadů odborníků by let z Francie do Brazílie se stěžněm vyšel na 1,5 – 2 miliony USD.

Alternativou by byl Boeing 747 s nakládáním vpředu, který se používá na některých pravidelných linkách. Zde by se cena mohla pohybovat mezi 300 000 a 400 000 USD. Holcim je sice švýcarská firma, ale i v zemi fialových krav žijí držgrešle.

Po zásahu účetního s kalkulačkou v hlavě tak padla možnost dokončení čtvrté etapy a vše se soustředilo na pátou část závodu. Holcim-PRB zamířila s nouzovou takeláží do Ria a náhradní stěžeň do přístavu. Bylo rozhodnuto, že invalidní jachta se přesune do USA na palubě nákladní lodě a do stejné destinace zamíří po vodě i nový stěžeň. Vše by se mělo mohlo stihnout. Nákladní loď s jachtou měla vyplout z Ria včera. Míří do Newportu a plavba bude trvat 16 dnů. Ve Francii nyní nakládají na jiný parník stěžeň. Ten by měl být v Newportu za týden. Podle týmu by vše mělo v ideálním světě vypadat následovně: Holcim-PRB by měla být v Newportu 18. května. Stěžeň bude na místě. Pracovníci týmu budou mít 48 hodin na postavení takeláže a přípravu lodě na transatlantickou etapu. Pokračování v závodu je zajištěno.

Tedy… Pokud se nic neposere…

Znamená to, že nyní mají členové týmu Holcim-PRB čas na odpočinek. Až do poloviny května. Pak už se nevyspí. Do startu páté etapy se pojede nonstop.

Když se nic nezasekne. Možností je na trati z Ria do Newportu více než dost.

Také logistika je součástí závodu kolem světa.

Předchozí článek Velryby plejtváci u Visu (video)
Další článek Bronz z ME pro náš tým
Vytisknout
512

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu