Zajíždění metoda Pacák
Představíme vám způsob zacouvání zádí k molu, který používá jeden z našich nejzkušenějších zajížděčů Jirka Pacák. Do přístavů zajíždí dnes a denně již nejméně 20 let. Za tu dobu člověk dokáže lecos vylepšit.
Bavíme se zde o manévru, kdy couváme zádí k molu, příď bude později vyvázaná na mooring. Manévr provádíme tak, že zacouváme k molu, zafixujeme na pacholeti návětrné lano, kormidlo stočíme proti větru a na přední chod jachtu stabilizujeme v bočním větru. Klasický manévr, který Jirka dovedl do dokonalosti.
Častým problémem při tomto manévru bývá délka záďového vyvazovacího lana, o které se opíráme a čas potřebný k jeho zafixování. Tento problém Jirka vyřešil jednoduchým zlepšovákem.
Návětrné vyvazovací lano má Jirka vyvázané pevným koncem na vazáku. Volný konec je přes dvě otočky namotán na vinšně. Dlouhá smyčka mezi oběma konci vede přes průvlak za záď.
Jakmile jachta zacouvá k molu, jeden člen posádky podá vzniklou smyčku pomocníkovi v přístavu, jehož jediným úkolem je, hodit ji přes pachole. Nyní Jirkův nejdůvěrnější pomocník (obvykle mladinká pomocnice) dotáhne vyvazovací lano na vinšně na potřebnou délku. V té chvíli se již Jiří opírá motorem do zkráceného lana a stabilizuje loď. Vše je superrychlé a v případě pomocnice opačného pohlaví i elegantní.
Pro zdařilý manévr je třeba vědět, jestli jsou v přístavu použita pacholata, nebo kruhy. K tomu stačí v lokalitě plout 20 let a budete mít informaci zasunutu v některé ze zásuvek ve své hlavě.
Chcete-li se v přístavních manévrech zlepšit, máme pro vás knihu Přístavní manévry, nebo vás můžeme vše potřebné naučit v praxi.
7169
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.