showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Za 60 dnů kolem světa, 2. díl

Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.

V pátek před startem Vendée Globe jsme se zaměřili na slova jednoho z favoritů Alexe Thomsona, který tipuje, že čas vítěze by mohl atakovat 60 dnů, pokud bude počasí nakloněno správným směrem. Jedním z přístrojů, který takto ohromný skok umožní, je autopilot.

Umělá inteligence v autopilotech

Autopilot dneška má daleko ke krabičce, na které namačkáte 020°a ona to drží, pokud tedy neudělá něco jiného. Jde o sofistikované zařízení, které sbírá data, zpracovává je a učí se z nich. Strojové učení.Autopilot dnes kormidluje mnohem více a lépe než člověk. Díky mnoha senzorům je schopen chápat pohyb lodě ve všech osách. Rostoucí rychlost lodí vyžaduje rychlejší a přesnější reakce autopilota. Autopilot již je schopen anticipovat pohyb lodě a držet ji ve správném kurzu i na foilech, aby se tak jachtař mohl věnovat správnému nastavení trimu a foilů.

Bezpečí

Foto Karim Rashid

Foto Karim Rashid

Kokpit Hugo Boss je v podpalubí.
Podívejte se na kokpity dnešních jachet IMOCA. Kormidelník již nestojí za kormidlem vystaven vlnám, větru a dešti, ale je schován v krytém kokpitu, nebo dokonce v podpalubí. Extrémem v tomto směru je jachta Hugo Boss. Celý kokpit je schován v podpalubí. Alex sleduje plachty a dění kolem lodi díky sadě kamer, které jsou instalovány nad palubou. Yann Elies (vítěz Transat Jacques Vabre 2016) vidí nevýhody tohoto uspořádání: „Chyběl by mi kontakt s okolím, vítr, vodní tříšť…“ I méně extrémní jachty mají kokpit výborně krytý. Kokpit je bublina chráněná před větrem, vlnami, vodní tříští. Vše má sólový jachtař po ruce. 

Dalším krokem vpřed v bezpečnosti je instalace systému, který má zabránit srážce s UFO. Jde o systém OSCAR, o kterém jsme již psali. Ze 33 startujících jachet je jím vybaveno 18 z nich. Tři jachty jsou vybaveny systémem Pinger, který má za úkol plašit kytovce poblíž lodi, aby nedošlo ke kolizi.

Únava a spánek

Krokem k lepším časům je i kvalitnější management spánku a únavy. Thomas Ruyant je například stále napojen na monitoring, který má zabránit, aby se dostal za zvladatelnou mez únavy. Podobné analýzy si dělá i Alex Thomson. Přílišná únavy znamená pomalé reakce, chyby a špatná rozhodnutí….

Více o Vendée Globe se můžete dozvědět na našich online přednáškách, kterých se zúčastní i Milan Koláček.

3509

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu