Jak plout bezpečně v noci?
Máte z nočních plaveb obavy? Jsou oprávněné. Cokoli se v noci stane nečekaného, je dvojnásob nebezpečné. Co tedy během noční plavby dělat a čemu se vyhnout?
Pár stručných rad v jednotlivých bodech
Připlouvat za světla
Plánujete-li noční plavbu, vyplouvejte tak, abyste do cíle dopluli za světla. Platí to dvojnásob, připlouváte-li do místa, které neznáte.
Navigace
Připravte si dopředu plán plavby. Nastudujte nebezpečná místa a body, kde bude třeba měnit kurz. V přílivových vodách si připravte výšky hladin a směry a sílu proudů. Připravte si identifikaci majáků, které budete míjet.
Vesta, kšíry
Mějte v noci na sobě vestu (ideální je samonafukovací) a buďte přivázaní. Platí to, i když spíte v kokpitu.
Na příď ve dvou
Cestě na příď je lepší se v noci vyvarovat. Pokud na příď musíte, vzbuďte dalšího člena posádky, který na vás z kokpitu dohlédne.
Refovat
Před příchodem noci si raději zarefujte. Vždy je snazší plochu plachet zvětšit, než zmenšit. Případně je lepší ztratit přes noc pár mil, než riskovat nebezpečnou práci na palubě.
Červené světlo
Používejte červené světlo. Platí to jak u navigačního stolku a v podpalubí, tak i na čelovce. Díky tomu si zachováte noční vidění. Plné noční vidění získáte až po 20 – 40 minutách v naprosté tmě (to je třeba si uvědomit, když zasvítíte někomu čelovkou do očí).
Silné světlo
Mějte po ruce silné světlo. 12 V reflektor ideálně, nebo alespoň extrémně silnou baterku. Uvědomte si, že kužel světla baterky sice může být silný, ale je velmi úzký. Když budete někoho hledat. Dále by měl mít každý člen posádky u sebe čelovku. Ideálně i s červeným světlem.
Zapnout přístroje
Mějte připravený radar, zapnuté AIS.
Jídlo
Připravte si jídlo a pití pro hlídku dopředu.
Timing prací
Potřebujete-li udělat na palubě něco složitějšího, počkejte na dobu, kdy se střídají hlídky, kdy je vás na palubě více a nemusíte nikoho budit.
Předávání hlídky
Novou hlídku vzbuďte včas a dejte ji čas na zorientování se na palubě. Při předání hlídky proveďte instruktáž o podmínkách a okolí. Vyčkejte, až nová hlídka pochopí situaci a navykne na tmu na palubě.
9849
Související články
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Co mít připraveno pro přežití
Co mít připraveno pro přežití
Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ?
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.