Slalom mezi rybáři a kontejnerovkami
Mys Finisterre není dobré místo pro sólové jachtaře. Mlha, hustý provoz nákladních lodí, všudypřítomní rybáři malí i velcí, někteří bez AIS, překážka v podobě systému rozdělené plavby, do kterého není možné vplout.
Čelo Vendée Globe je u mysu Finisterre na severozápadě Španělska. Startovní pole se rozdělilo. Část lodí směřuje k západu a je severně od TSS (systém rozděleného provozu). Část je mezi TSS a pobřežím.
U pobřeží jsou především jachty bez foilů, které se včera nedostaly tak daleko na západ. Jde o lodě, které ostřeji stoupají, nemusí proto tolik odpadat, jako jachty s foily. K nim do skupiny se dostal i včera nejrychlejší z foilujících Nicolas Troussel na Corum. Trochu překvapivě se drží u pobřeží, kde má menší možnosti nalézt kurz pro jeho jachtu rychlostně ideální. Na čele skupiny pluje starý lišák Jean Le Cam. Nejstarší startující pluje na své lodi z roku 2007, kterou si sám ladí a sám si ji opravuje. Je to jeho miláček. Jmenuje se Hubert…
Charal kontroluje
Na čele západní skupiny a závodu celkově pluje Charal. Beyou si kontroluje startovní pole za sebou, je nejdále na jih ze západní skupiny a směřuje k bouřlivé frontě, kterou by měly vedoucí jachty projíždět dnes v noci. Na frontě je čeká vítr přes 40 uzlů a vlny vysoké kolem 5 metrů.
V západní skupině si výborně vede Kevin Escoffier na PRB a Sam Davies na Initiatives-Coeur (jachty z roku 2010 dodatečně vybavené foily). Se ztrátou necelých 10 mil na Charal je i další favorit Charlie Dalin na Apivia.
Hugo Boss
Mnohými favorizovaný Alex Thomson ztrácí 36 mil. Zatím je Hugo Boss pomalejší než ostatní favorité. Na vině je zřejmě také rybářské náčiní zachycené hned první noc na kýlu a kormidle. Vysvobozování z rybářského sevření stálo Alexe několik mil.
Počasí
Zdroj Squid
Červeně routing pro foilující lodě u mysu Finisterre, žlutě lodě bez foilů.
Počasí má zatím velmi daleko k normálu. Běžně jde o závod, kdo bude první v pasátu. Tentokrát ale žádný pasát na obzoru není. Západně od Kanárů je tlaková níže a pás slabého severovýchodního větru je jen v těsné blízkosti marockého pobřeží. Cesta k němu je ale zablokovaná bezvětřím.
Tlaková níže západně od Kanárů vydrží ještě nejméně další 4 dny. To znamená, že pasátová oblast bude nadále bez pasátu a pro zadní vítr by si závodníci museli vyjet až na úroveň Azorských ostrovů.
Routing ke Kapverdům
Zdroj Squid
Západní skupina. Modrá s foily, zelená bez foilů.
Projedete-li si nyní routing na plavbu ke Kapverdům, vypadá to, že většina závodníků bude muset absolvovat pomalou plavbu k západu až k Azorům, aby tlakovou níži objeli. Podle routingu se zdá, že západně od Kapverd by mohli být cca za týden. Pouze u nefoilujících lodí, které jsou nyní u Finisterre, se ukazuje varianta objetí níže po východní straně.
K routingu jsme použili aplikaci Squid.
Zajímá-li vás Vendée, zítra večer se můžete zúčastnit online přednášky s Milanem Koláčkem.
2707
Související články
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Spánek sólových jachtařů
Spánek sólových jachtařů
Závodíte přes oceán nebo okolo světa. Jste na lodi sám. Jak ovládnout vlastní únavu? Jak ovládnout sebe, svůj spánek? Jak neupadnout do dřímoty v nejméně vhodný okamžik?