showTop
× Search
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Z Amerického poháru na nákladní lodě

Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.

Společnost BAR Technologies je jachtařům známá z Amerického poháru, kde se podílela na vývoji závodních jachet pro britský tým. Dnes využívá poznatků ze závodního jachtingu v zefektivňování námořní dopravy.

Prvním angažmá společnosti byla instalace systému pevných plachet na lodi Pyxis Ocean. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva na plavbě z Evropy do USA a zpět o 1,5 tuny na den na jedno křídlo. 4 křídla znamenají úsporu 6 tun paliva denně.

Nyní se BAR Technologies znovu spojuje s námořními architekty Deltamarin, aby se pustila do dalších inovací. Tentokrát by se jednalo o optimalizaci tvaru trupu nové nákladní „plachetnice“ pod čarou ponoru. Nové plavidlo nazvané Aframax/LRII by mělo být schopné zredukovat díky tvaru trupu svoji spotřebu o dalších 15 %. Designéři nové lodě počítají, že nový tvar trupu a čtveřice křídel denně sníží spotřebu až o 10 tun paliva.

Spotřeba Aframax

(Martin Rohovský)

Speciálně pro Aframaxy staví Wärtsilä motory X62. Nejsou moc velké, mají vrtání 620 mm, 4 – 8 válců a čtyři varianty “vyladění”.

Výkon je od 6360 kW do 21 280 kW.

Budeme počítat s lodí o výtlaku 80 000 t. Je to spodní hranice Aframax, takže bych vzal standardně laděný čtyřválec s výkonem 10 640 kW.

Spotřeba je cca. 165g/kWh, tedy 10 640 x 0,165kg = 1,76t/h a 42,24 t/den.

Ekologie v lodní dopravě

Jak je vidět na tomto konkrétním příkladu, ekologie proniká i do lodní dopravy. Navzdory řečím o škodách, které nákladní lodě způsobují. Ano, emise v námořní dopravě jsou problém, ale na druhou stranu je třeba brát v úvahu množství nákladu, které lodě převezou. Modernizace lodí probíhá, ale vzhledem k cenám a životnosti je obnova flotil časově mnohem náročnější, než obnova vozového parku.

 

 

 

Předchozí článek I pomorska policija se může mýlit…
Další článek MS Raceboard, jak si vedli naši
Vytisknout
567

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu