Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Včerejší video z Velikonoční regaty z roku 2011 vzbudilo mezi čtenáři velké emoce. Možná bych řekl, i vzhledem ke stáří videa, zbytečně veliké. Proto přidávám můj názor na situaci na vodě a na reakce, s včerejším videem spojené.
Lokalita před Dubrovníkem může být na jaře za některých okolností meteorologicky náročná. Jugo zde někdy vane z moře, jindy z údolí řeky Dubrovačky. Navíc občas na jaře dokáže přeskakovat až na bóru. Východnímu větru, který je někde mezi jugem a bórou, říkají domorodci levant. Při přechodu tlakové níže může ke změnám dojít během pár minut.
Obě jachty při dojezdu do cíle udělali podobnou chybu, i když každá na jiný bok. Ve snaze dostat se do cíle přeostřily, ztratily rychlost a přestaly poslouchat kormidlo. Prostě se postavily proti větru a téměř zastavily. Proto nemohly provést obrat. To byl základ problémů obou jachet a stejně se k tomu na FB vyjádřil i známý závodník Jan Hirnšal.
První jachta 21 se postavila proti větru, zastavila a následně ji vítr stočil na Daksu. V takové chvíli potřebuje jachta nabrat rychlost, aby mohla provést obrat. To se nemohlo podařit, když byla vypuštěna otěž geny. Proto nebylo možné udělat réčko. Odpadnutí kormidelník zřejmě nezvažoval, ale stejně by se mu nemuselo povést, kvůli přitažené hlavní plachtě.
Pohled na nehodu z jiné jachty.
Stejně chybovala jachta číslo 4. Postavila se proti větru a bez možnosti kontroly byla snášena na pořadatelskou loď. Nebýt topenanty na konci ráhna, která se zahákla za sáling, nic hrozného by se nestalo. Takhle to odnesl stěžeň.
A trubač? Trubač byl OK. Měl trubku, tak troubil.
V obou případech došlo k chybám, které mohly být způsobeny nezkušeností posádek. Kdo se však nebude závodů účastnit, nezíská se závoděním zkušenosti. Proto bych se nepouštěl do velké kritiky. Koneckonců, kdo v životě nechyboval, ať hodí kamenem. Jen jsme možná měli více štěstí a naše chyby se nedostaly na Youtube.
Prostě se to stalo, účastníci si z toho vzali poučení (snad) a příště se to již opakovat nebude. Není třeba používat silná slova. My ostatní máme štěstí, že se ze situace můžeme poučit i bez toho, že bychom zlomili stěžeň.
2556
Související články
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.
Další zlomený stěžeň na Alinghi
Další zlomený stěžeň na Alinghi
Americas Cup se blíží, první Louis Vuitton Preliminary regata začíná zítra a tým Alinghi zase zlomil stěžeň. Ve 12 uzlech větru a na klidné hladině.
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.