Víte, jak správně kormidlovat?
Mnozí jachtaři mají, především na začátku své kariéry, problémy se správným kormidlováním lodě. Co dělat, aby jachta nekličkovala zprava doleva jak pronásledovaný zajíc?
Řešení je velmi jednoduché. Nejprve se ale podíváme, proč k tomu dochází. U automobilu zatočíte volantem a vůz vás ihned poslechne. U jachty to tak není. Vždy je třeba počítat s určitým zpožděním. Větším či menším, podle typu jachty. S tím musíte počítat.
Špatný příklad
Kormidelník-nováček se snaží plout rovně. Jachta uhne z kurzu vpravo. Kormidelník pootočí kormidlem doleva, aby výchylku srovnal. Je to mladý a netrpělivý janek. Zdá se mu, že se nic neděje, proto otočí kormidlo doleva ještě více. Přitom již po kormidelním kole rukama přehmatává.
Jachta konečně reaguje a rychle se stáčí zpět na kurz. Ve chvíli, kdy je příď na kurzu, chce kormidelník srovnat směr. Stočí kormidlo zpět.
Jsme znovu na začátku. Nejprve srovná kormidlo mírně tam, kde si myslí, že je střed, ale jachta stále směřuje opačným směrem, tedy doleva. Nyní janek zase zaručkuje po kormidle, stočí ho prudce vpravo a loď se začne konečně stáčet na kurz. Na kurzu se ale nezastaví a přidá do vlnovky za zádí další oblouk.
Jachta létá od čerta k ďáblu jak vozy Formule 1 při zahřívání pneumatik. Co s tím?
Jde to jednoduše
K nápravě se stačí držet dvou rad. Tou první je trpělivost. Dejte jachtě čas zareagovat na pokyny kormidla. Druhá rada zní: Nepřehmatávat na kormidle.
Trpělivost
Pohyb lodi má vůči pohybu kormidla určité zpoždění. Pootočíte-li kormidlem, musíte chvíli počkat, než dojde k reakci lodě. Naučte se rozpoznávat již tendence jachty ke změně kurzu, nikoli až změnu, a uvidíte, jak se za kormidlem zlepšíte.
Nepřehmatávat
Druhá rada zněla nepřehmatávat rukama na kormidle. Jen dokud máte jednu ruku pevně na kormidle, víte, kde je třeba mít kormidlo, aby jachta plula rovně (Platí to u méně zkušených.Zkušení to poznají na tlaku na kormidle). Pokud mi na to odpovíte, že máte na středu kormidla značku, přebiji vaše eso trumfem. Při plavbě na plachty obvykle nebývá kormidlo na středu. Je více či méně vychýlené. Značka tedy neříká nic.
Jednu ruku mám tedy pevně na kormidle a pohybuji kormidlem tak, abych nemusel měnit polohu ruky. Díky tomu vždy vím, kam se kormidlem vrátit, aby jachta jela rovně.
Budete-li se řídit těmito radami, brzy zjistíte, že kormidlem stačí čeřit vodu mnohem méně, než jste si zpočátku mysleli.
14519
Související články
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty
Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty
Stojíte na kotvě na 10 metrech hloubky a vrátek vypoví službu. Jak kotvu vytáhnout? Umíte na vlnách předat vlečné lano na druhou jachtu? Zajet na bóji nebo na kotvu na plachty? Zkoušeli jste kormidlovat nouzovou pákou? Umíte nouzově opravit plachtu? Pracovat na stěžni?
Kurzy na kapitánské průkazy C
Kurzy na kapitánské průkazy C
Na začátek listopadu připravujeme teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C, který proběhne od 15.11. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli nejasností.
Je dobře, pokud na C kurzu jachtingu najedu 300 mil?
Je dobře, pokud na C kurzu jachtingu najedu 300 mil?
Kolik mil mám najet během praktického kapitánského kurzu na C? Čím více, tím lépe? Nebo to v tomto případě neplatí? Proč tentokrát méně uplutých mil znamená více dovedností na konci kurzu?
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?